Vi er iværksættere
Skiltet på fortovet fortæller om de aktuelle tilbud, og på vinduerne er der store reklamer for Apples iPad. Indenfor er hylderne spækket med hardware i form af mus, bærbare, headset, skærme, tastaturer og printere. Dataworld på Københavnsvej 78 i Roskilde er en klassiker, når det gælder it-butikker.
Butikken slog dørene op i Roskilde i 2003, mens Dataworld i Glostrup åbnede i 2011. Samme år omsatte selskabet bag de to Dataworld-butikker for godt 18 millioner kroner og nåede et resultat før skat på den gode side af en million.
Ejerskabet er delt mellem to brødre, Senol og Birol Ilgoy.
"Jeg er den mindste, nej, jeg er den yngste - ikke den mindste," siger Senol Ilgoy med et smil.
Det var gode tider, da de to åbnede deres første it-butik for ni år siden.
"Dengang havde jeg arbejdet i branchen i fem år som ansat i butikker dels på Falkoner Allé, dels i Valby," fortæller Senol Ilgoy.
I løbet af de fem år bestred Senol de fleste job i butikkerne. Han stod bag disken, han tog mod ordrer, agerede telefonsælger og besvarede supportspørgsmål.
"Efter de fem år tænkte vi, at det var på tide, at vi begyndte for os selv. Man må tage nogle chancer her i livet, ellers kommer man ingen vegne. Jeg tror, at mange går ned, fordi de ikke tager nogen chancer. Der skal nytænkning til for ikke at gå i stå."
Fra kørelærer til it
Storebror Birol var faktisk kørelærer, men iværksætteri har altid ligget til familien, så skiftet faldt meget naturligt.
"Vi fandt lokalet, beliggenheden var god, og parkeringsforhold og lagerfaciliteter var i orden, så vi slog til."
Butikken åbnede i foråret 2003 med masser af gode åbningstilbud og også tilbud, kunderne ville stå i kø for at få fingre i. Senol havde på det tidspunkt et godt netværk i branchen.
"Jeg kendte en masse og havde et personligt forhold til mange af leverandørerne. Det betyder meget for forretningen. Dengang var Bluecom meget fremme, og vi handlede rigtig meget med både Bluecom, SMG og Inter-Data og også de helt store som Actebis og Tech Data," fortæller Senol Ilgoy.
påpasseligheden forsvandt
I 2003 var markedet i fin form, så påpasseligheden forsvandt i takt med, at de to brødre så, hvor hurtigt tingene blev hevet ned fra hylderne og langet over disken.
"Vi arbejdede også pænt meget. Min bror og jeg lavede 10 mands arbejde. Vi samlede pc'er, købte ind, tog mod netordrer, ekspederede kunder i butikken og tog mod reklamationer og reparationer og så videre."
Anstrengelserne betalte sig. Omsætningen voksede, og salgskurverne vendte den rigtige vej.
"Dengang fokuserede mange på Falkoner Alle og glemte, at der er et stort opland på Midtsjælland," siger Senol Ilgoy.
Måden, de to fik banket butikken op på, var dels at bruge deres netværk, dels andre muligheder som at være repræsenteret på prissammenligningsportaler som edbpriser.dk og lokal markedsføring i forskellige aviser i regionen.
"Jeg hører også fra mange, at de synes, det er rart, når ejeren selv er i butikken. Så bliver det i højere grad en personlig kontakt i stedet for en ekspedient, som måske er ret kold i røven over for kundernes problemer.
Når jeg ekspederer, har jeg en ægte interesse i kunden, jeg vil gerne sælge til ham og holde på ham, så der skal findes en balance mellem det insisterende og det venlige."
"I begyndelsen var vi meget påpasselige og forsigtige med at købe varer, ofte bare to af hver. Nu køber vi måske 100 eksemplarer af hvert produkt. Vi fik en lille kassekredit, men vores primære indskud var de penge, vi havde sparet op hen ad vejen," siger Senol.
"Den politik binder kapital, og sommetider ender det også galt. Men vores ry er, at vi har det meste på lager, og det holder vi fast i. Selv kan jeg heller ikke lide at komme i en butik, hvor hylderne er halvtomme."
Mange yngre kunder kommer med deres forældre, og Senol bliver ofte forbløffet over, hvor mange penge de unge trods de stramme tider er i stand til at trække ud af deres forældre.
"Så ryger der en mus til 900 og et headset til 1.200, og inden man får set sig om, har de købt udstyr for over 2.000 kroner," siger han.
Producenterne diskriminerer forhandlerne
I 2007 blev lejemålet sagt op, og butikken rykkede over på den nuværende adresse på den anden side af Københavnsvej.
"Vi vidste, at de, som boede her, var oppe i årene, så vi bankede på og spurgte, om vi måtte købe huset. Så rev vi det ned og byggede et nyt."
Producenterne diskriminerer
På spørgsmålet om, hvad der skal til for, at Dataworld også i fremtiden er en god forretning, kommer Senols svare prompte:
"Nytænkning".
"Man kan ikke leve af hardware alene nu om dage. Det er fandeme svært og endnu sværere på grund af den måde producenterne tænker på. Nogle laver en meget indviklet og svær prispolitik for forhandlerne, lidt lige som Apple. Nogle gange får et begrænset antal forhandlere eneret på bestemte produkter, og jeg gider i hvert fald ikke ringe og plage producenterne om at måtte sælge deres varer."
Han finder det "ærgerligt", at for eksempel Lenovo satser på at sælge gennem Elgiganten og mener, at Lenovo "glemmer de mindre forhandlere".
"Asus er også begyndt at dele forhandlerne op i flere kategorier. Tag ultrabook'en Asus Zenbook for eksempel. Den er det også kun nogle udvalgte forhandlere, der får lov at sælge, mens jeg som loyal Asus-kunde, ikke får lov," siger Senol Ilgoy.
Den beslutning betyder, at han simpelthen ikke kan se varen hos distributøren, når han kobler op for at bestille varer.
"Jeg har kontakterne i orden og kan skaffe Zenbook gennem andre kanaler, men det er pisseærgerligt, at det er endt sådan. Den politik med at begunstige nogle bestemte i kanalen, det rammer mange små og også mellemstore forhandlere," siger Senol Ilgoy.
De to brødre har delt ansvaret for butikkerne mellem sig. Senol klarer alt, hvad der handler om ordrer og indkøb, mens storebror Birol klarer bogholderi, reklamationer og reparationer.