It-problemerne er løst, lød meldingen sent i går fra Bluegarden - det tidligere Multidata - der håndterer en stor del af danskernes lønudbetalinger.
Bluegardens it-drift afvikles af Nets, og her var en disk i Citrix Netscaler-systemet, der tager sig af loadbalancing i spidsbelastsningssituationer, stået af mandag.
Af ukendte grunde kunne en ny disk ikke umidelbart skaffes hverken mandag eller tirsdag.
Samtidigt var de systemer, der skulle tage over i tilfælde af fejl på det primære system, ramt af netværksfejl, fortalte Bluegardens it- og driftschef, Per Hviid, til ComON i går.
Belastningen af Bluegardens it-systemer stiger enormt, når firmaets kunder skal have kørt løn ud til medarbejderne omkring den første i hver måned. Derfor kom fejlene på det mest uheldige tidspunkt.
"Der sker det, at backup'en ikke fungerer. Det udstyr, der skulle have taget over, bliver ramt af en netværksfejl. De to fejl har ikke noget med hinanden at gøre. Men det er sort uheld, at det sker lige op til en lønudbetaling. Var det sket i sidste uge, havde ingen mærket noget," siger it- og driftschefen.
Bluegarden har nu meldt ud, at den manglende reservedel er skaffet, og systemerne er oppe at køre igen.
At firmaet måtte kæmpe med alvorligt it-koks på grund af en manglende disk, kan lyde mærkeligt, men ifølge Per Hviid var der ikke tale om nogen almindeligt tilgængelig harddisk.
"Det er ikke almindelige standarddiske, som du går ned i Elgiganten og køber. Det er meget specielle diske med en helt speciel opsætning. Sådan nogle diske er jo lavet specielt til denne hardware (Citrix Netscaler, red)," fortalte Per Hviid.
Selv om firmaets it nu er oppe at køre, betyder det ikke nødvendigvis, at alle berørte danskere får deres løn til tiden. Der kan være firmaer, der ikke nåede at indberette løn til tiden på grund af problemerne med at logge på.
I går forlængede Bluegarden fristen for lønindberetning til kl. 21.
"Alle kunder, der indberetter inden for den nye tidsfrist, vil få udbetalt løn til tiden. Herudover arbejder Bluegarden på at finde en løsning for de kunder, som ikke har mulighed for at overholde fristen," hed det i erklæringen fra Bluegarden i går aftes.
ComON har bedt Nets forklare nærmere om det dobbelte nedbrud, men ikke fået noget svar.
Hvilke konsekvenser fejlene får for samarbejdet mellem Nets og Bluegarden, skal firmaerne finde ud af i de kommende dage.
Har Nets levet op til deres forpligtelser?
"Jamen du kan jo sige, at hvis den sekundære installation ... hvis backup'en ikke fungerer, så er er der en driftsydelse, som ikke er leveret. Men over for mine kunder er det mit ansvar, og jeg vil ikke forsøge at tørre den af," siger Per Hviid.
Opdatering kl. 12:00: Bluegarden anslår på baggrund af historiske tal at der er omkring 1000 arbejdsgivere med i alt omkring 15.000 lønmodtagere, der ikke nåede at indberette løn inden deadline i går. De pågædlende lønkørsler vil blive udskudt fra fredag til mandag, med mindre arbejdsgiverne selv tager fat i Bluegarden og får gennemført særlige foranstaltninger. Hvilke konkrete muligheder, de 1000 arbejdsgivere har, vil Bluegarden fortælle på sin hjememside senere i dag.