Tesla Motors har præsenteret sine nye super-ladestationer til el-biler. Indtil videre er der installeret seks stationer i Californien. Tesla beskriver selv teknologien som intet mindre end en revolution. Det tager en halv time at lade bilen op, så den kan køre 160 kilometer.
Det er gratis at lade sin el-bil, og strømmen kommer fra solceller på stationens tag. De første seks stationer er placeret i Los Angeles, Barstow (halvvejs mellem LA og Las Vegas), på ruten mellem LA og San Francisco og i Folsom, der ligger på vejen til Lake Tahoe.
Det skulle betyde, at man kan komme rundt i Californien med sin el-bil uden at skulle vente længe på en opladning. Tesla forestiller sig, at man kan nå at få en hurtig frokost, mens bilen lader op.
I 2013 skal der installeres flere super-ladestationer på ruter gennem USA, herunder langs kysten fra canadiske Vancouver til San Diego og fra Montreal til Miami. Der kommer også superladere på en rute tværs gennem landet fra Los Angeles til New York.
For europæere er det nok mere interessant, at Tesla Motors vil installere super-ladestationer i Europa i anden halvdel af 2013.
Men det store problem er, at superladerne kun fungerer med Teslas egen Model S - og det fungerer ikke engang med alle udgaver af denne bil. Tesla Model S sælges med et 40, 60 og 80 kWh batteri, hvor rækkevidden er på henholdsvis 260, 370 og 480 kilometer, og det er kun de to sidste, der kan bruges med superladere.
Det fungerer heller ikke med Tesla Roadster eller med elbiler fra andre producenter.
Der er flere andre projekter med e-korridorer i USA, herunder den såkaldte West Coast Green Highway, hvor man forsøger at skabe en kæde af ladestationer fra den canadiske provins British Columbia til den mexicanske grænse.