En ukendt it-fejl hos lønkæmpen Multidata, der nu kalder sig Bluegarden, betyder, at en del af selskabets 50.000 virksomhedskunder ikke har adgang til lønsystemerne, og at de dermed ikke kan afvikle de ansattes lønsedler.
Hos Bluegarden fortæller driftsdirektør Per Hvid, at fejlen er belastningsrelateret.
Han har dog ikke endnu en såkaldt root cause på årsagen til de tekniske problemer.
"Der er en andel af vores kunder, som ikke kan få adgang til systemet. Det er tilfældigt, hvem det rammer, så der er nogen, som kommer ind og andre, som ikke gør," siger han til Computerworld.
Han fortæller, at der bliver fejlsøgt på maksimalt niveau, men at det stadig er teser og scenarier, som teknikere og udviklere arbejder efter.
Bliver ved til fejlen er løst
Per Hvid holder netop nu konferencemøde med firmaets egne udviklere og underleverandører, som måske vil hjælpe med til at identificere årsagen til at fejlen er opstået.
Status er, at flaskehasen i systemet enten er knyttet til software, hardware eller til en applikationsfej.
Det er stadig ukendt, fortæller driftsdirektøren.
"Vi har arbejdet på det i mange timer, og vi bliver ved, indtil det er løst," siger han.
Et af scenarierne er en defekt i noget software som ballancerer belastningen på forskellige servere.
"Et andet scenarie kan være, at vi har en mulig systemfejl, efter en change, der har været. Men det er hypoteser," siger Per Hvid.
Kan forsinke udbetalinger
At fejlen opstår så tæt på den første i næste måned, kan potentielt få betydning for de ansattes lønudbetalinger, fortæller han.
"Det betyder, at hvis vi ikke når at få løst denne her fejl, så vi kommer op på fuld load igen, så er der et antal kunder som ikke kan få afviklet lønfiler i dag. Men vi skal nok nå det til den første," siger Per Hvid.
En stor andel af kunderne har allerede i sidste uge afleveret deres lønfiler, og har derfor allerede fået kørt de ansattes løn.
"Halvdelen af kunderne kan godt komme igennem, så der er nogen som får kørt løn, og nogen som ikke kan få afleveret," siger han.
Bluegarden arbejder sammen med Nets på at få forlænget fristen for af levering af filer i dag, sådan at mange af kunderne kan få gennemført lønkørslerne.
"Og ellers så hjælper vi også kunderne i den udstrækning vi kan, ved at vi ordner lønne for kunderne," siger han.