Det er kun ganske kort tid siden, at mange musikere trak sig fra Spotify, fordi indtægtsmulighederne ifølge dem var alt for små.
Men den anklage holder ikke, hvis man skal tro tallene hos Koda.
Hvis danskere fortsætter med at bruge og betale for musik via for eksempel TDC Play, Spotify og WiMP, vil Kodas indtægter til musikerne stige 2,5 gang i 2012 - sammenlignet med 2011.
"Bunden blev nået i 2011. Nu begynder det at gå op igen. Får vi den samme udvikling som i Norge og Sverige, kommer streaming til at få stor indflydelse på omsætningen," siger direktør Anders Lassen i dag til Politiken.
Koda modtager betaling til komponister og sangskrivere, når deres musik afspilles i Danmark.
Det er peanuts
I sommer bragte DR en anbefalelsesværdig dokumentar på DR Dokumentar, hvor der blev stillet skarpt på indtjeningen ved streaming. Bandet Big Fat Snake kunne for eksempel fortælle, at bandmedlemmerne hver især fik fire øre, hver gang deres største hit blev streamet. En alt for lille gevinst, mente bandet.
Men musikerne skal lære, at streaming ikke er det samme som albumsalg.
"Musikerne skal være tålmodige og forstå, at hvis man er blevet streamet 25.000 gange, så svarer det til, at 25.000 har hørt dig en gang i radioen. Og musikerne får højere betaling ved at blive streamet 25.000 gange end ved at blive spillet i radioen for 25.000 lyttere," siger Anders Lassen
Musikerne skal acceptere, at det er slut med at tjene pengene ved salg af et helt album. En fornuftig indtjening kommer måske først efter fem eller ti år.
Pladeselskabet Copenhagen Records, der blandt andre har Alphabeat og Nephew i stalden, forventer, at det digitale salg allerede i år vil udgøre halvdelen af selskabets omsætning.
De danske musikselskabers brancheforening, Ifpi, ser ikke lige så lyst på udviklingen og tror først, at Danmark når niveauet som i vores nabolande om to til tre år, skriver Politiken. I Sverige udgør streaming 57 procent af omsætningen.
Med til solskinshistorien hører også, at flere og flere danskere går til koncerter. Selv om streaming er i vækst, er det stadig digitalt salg, for eksempel via iTunes, der giver musikerne den største fortjeneste.