På trods af et par hårde slag i form af en mistet storkunde og vigende salg af hardware lykkedes det it-selskabet Athena IT-Group at komme ud af sit seneste regnskabsår med rekordoverskud.
Athenas administrerende direktør Jens Erik Thorndahl, der overtog posten som administrerende direktør i foråret, vil ikke sætte navn på den tabte kunde, men siger:
"Der var tale om en ganske stor kunde, som stod for en betydelig omsætning hos os. Kunden lagde sin platform om til en helt anden løsning, og så kunne vi ikke være med mere."
Ned med tre millioner
Athena tilbyder it-drift, hosting og overvågning af systemer og data, og selskabet, som har sit eget 1.300 kvadratmeter store datacenter, råder over en række egenudviklede softwaresystemer, som anvendes i både offentlige og private virksomheder.
Salget af hardware er gået tilbage med tre millioner kroner, hvilket direktøren forklarer sådan her:
"Totalt sælger vi hardware for cirka seks millioner kroner om året, og grunden til, at vi nu sælger betydelig mindre er, at vi overhovedet ikke fokuserer på det. Hardwaresalg er ikke vores kerneforretning. Vi sælger det gerne, men gør ikke noget aktivt for det. Tidligere havde vi folk, der solgte hardware, men det lader vi nu vores partnere om."
Skal vi lege?
I regnskabsberetningen fortæller Athena, at selskabet har fået "forespørgsler fra en række aktører omkring en eventuel deltagelse i en konsolidering af branchen."
"Status på det er, at vi stadig undersøger muligheden for en afnotering fra børsen," siger Jens Erik Thorndahl.
Fordelen ved ikke at være børsnoteret er, at det bliver betydelig enklere og nemmere at gå i forhandling med andre virksomheder om eksempelvis en fusion.
"Som børsnoteret kræver selv den mindste snak om konsolidering en børsmeddelelse, og det betyder, at mange ikke vil snakke med os, når de får det at vide. Der er ingen bevægelsesfrihed," siger Jens Erik Thorndahl.
Børsnotering koster kassen
En anden fordel ved at blive afnoteret er, at det koster op mod en halv million kroner om året at være børsnoteret. Penge, som blandt andet går til at opfylde høje krav til et temmelig omfattende regnskab.
"Derudover handles vores aktier meget lidt. Faktisk så lidt, at kursen kan svinge med salget af bare 10 aktier."
TDC og Atea er et par af Athenas store konkurrenter. Derudover tæller Athena blandt andet Jay.net og Progressive blandt konkurrenterne. De to sidstnævnte er i nogenlunde samme vægtklasse som Athena.
Jens Erik Thorndahl forventer en omsætning i indeværende regnskabsår på mellem 54 og 56 millioner kroner og forventer også, at virksomheden forbedrer sit EBITDA (resultat før renter, skat, afskrivning og nedskrivning), så det lander på mellem 15 og 17 millioner.
En udpræget partnerstrategi
Jens Erik Thorndahl ser "absolut lyst på fremtiden" for Athena, som har "gang i mange spændende ting."
"Vi kører en udpræget partnerstrategi og har en lang række partnere. Blandt de væsentlige er Ciber, Bredana, Ricoh og MediaLogic. I alt har Athena i øjeblikket 37 partnere."
Partnerstrategien indebærer, at partneren er aktiv i mindst et af Athenas fem forskellige partnerprogrammer.