Læs også:
Dansk CSC-regnskab: Næsten en milliard i underskud
CSC-topchef: Derfor er det gået så galt for CSC
Fakturaer for millioner af dollar er aldrig blevet faktureret til kunderne hos CSC, fordi firmaet ikke havde ordentlig styring på kontrakterne.
Det fortæller firmaets nye topchef Mike Lawrie, der overtog posten hos det kriseramte firma for fem måneder siden.
Nu har han lanceret en omfattende restrukturering, som i løbet af tre til fem år skal løfte værdien af investorernes aktier fra blot et par kroner til mere end 30 kroner per styk.
Ifølge topchefen gennemgår virksomheden minutiøst samtlige aftaler og kontrakter for at få styr på situationen.
"Vi har været i gennem dem alle. Og vi har gjort betydelige fremskridt i løbet af en relativt kort periode."
Han fortæller, at han med gennemgangen er ved at få et forvaltningssystem på plads.
"Vi vil altid have problematiske kontrakter. Men jeg vil bare gerne kende til dem på forhånd, før jeg er nødt til at afskrive otte milliarder kroner, sådan at vi måske kan foretage nogle korrigerende foranstaltninger," siger han.
"Aldrig faktureret"
Noget som kunderne ellers ofte er med på, men som altså ifølge Mike Lawrie ikke er blevet gjort.
"Vi har haft en kultur, hvor vi ikke har villet konfrontere kunden med ændringer i projektets omkostninger eller tidsrammer, fordi de muligvis ikke var tilfredse med leveringen, og vi derfor ville udsætte beslutningen om ændringerne," siger Mike Lawrie.
"På den måde går der to måneder, og inden du ser dig om er der gået seks måneder, og til sidst får du aldrig spurgt," siger han.
Ifølge Mike Lawrie har CSC et fantastisk projektstyringssystem, som i minutiøse detaljer fortæller alt hvad virksomheden har foretaget sig. Og det system har han kigget i.
"Og her fandt vi hundreder af millioner af dollars, som aldrig er blevet faktureret, fordi vi ikke havde lyst til at spørge kunden," siger Mike Lawrie.
Læs også: