Læs oså:
Posten outsourcer it for en milliard - 100 it-folk skal flyttes
Interview: PostNord, der er resultatet af sammenlægningen af Post Danmark og svenske Posten AB, har netop underskrevet en it-outsourcing-aftale, der beløber sig til over en milliard kroner.
Aftalen medfører, at firmaet Atos skal står for en stor del af it-driften i post- og logistikkoncernens bagland i de næste syv år. Og en så lang samarbejdsperiode har nogle helt konkrete konsekvenser.
"Vi kan lige så godt være realistiske," siger Joss Delissen, CIO i PostNord til Computerworld.
"Når en aftale løber i så mange år, så vil der dukke problemer op. Derfor er et af de bedste råd, jeg kan give i forbindelse med et outsourcing-projekt, at vælge en leverandør, som du har et godt forhold til. En virksomhed, du har tillid til," siger han.
Et års planlægning
En outsourcing af den kaliber som PostNord har sat i gang, planlægges ikke hen over en weekend. Det er et minutiøst sammensat puslespil, hvor rigtig mange brikker skal falde på plads for at it-systemer i flere lande kan smelte sammen til én enhed.
"Baggrunden for vores outsourcing er sammenlægningen af det danske og det svenske postvæsen, og udfordringen har været at samle to it-systemer til ét for derved at spare penge og arbejde bedre og mere effektivt," fortæller Joss Delissen.
Det projekt har PostNord arbejdet på gennem lang tid, hvilket blandt andet har udmøntet sig i partneraftaler med Logica, TDC og nu også Atos, der skal tage hånd om datacentre og workplace-it i postfirmaet.
Det må være en enorm opgave at angribe et projekt at denne kaliber. Hvordan gjorde I det?
"Det tager rigtig lang tid at beskrive arbejdsprocesserne helt ned i mindste detalje. Men det er nødvendigt, og det har også nogle fremadrettede fordele i form af et langt bedre overblik over virksomhedens arbejdsfunktioner."
"Men det er ikke en plan, man skriver hen over en weekend. Atos-aftalen har taget lige godt et år at få på plads," siger postens CIO og han fortsætter:
"Nu har vi gjort det flere gange, og det viser sig, at når man tager tingene up front, så er man også bedre rustet senere i forløbet. Derfor bruger vi gerne den nødvendige tid i startfasen."
Hvordan holder I et så omfattende projekt i en kort snor, så det ikke løber løbsk?
"Det handler om kontinuitet. Det kan ikke nytte noget, at vi flytter os i ryk. Projektet skal hele tiden flyde og udvikle sig fra server til server og fra applikation til applikation og fra land til land.
Hele planen skal på denne vis være ført ud i livet efter sommeren i 2014," fortæller Joss Delissen.
"Samtidig er det vigtigt, at vi har nogle interne folk, der holder vores leverandør i ørerne, så tingene ikke glider ud af vores hænder. Det betyder, at man må uddanne nogle af de folk, man allerede har, eller ansætte nogle nye, der kan finde ud af at lede og styre projekter."
Læs også:
Posten outsourcer it for en milliard - 100 it-folk skal flyttes