Cisco: Dette er årtiets it-investering
Cisco byder 30 milliarder for dette software-firma
Cisco: Derfor blokerer vi for Microsoft køb af Skype
Cisco: Derfor skal Microsoft tvinges til at åbne for Skype
I sidste uge bød Cisco indenfor i sit udviklings-lab for telekommunikation i Oslo, hvilket du kan læse mere om her.
Det var ikke den store overraskelse, at tele- eller samarbejdsprodukterne her både blev promoveret med prompt og pragt og omtalt som en del af årtiets it-investering.
Men væksten er ikke ligeså overbevisende som de mange præsentationer, der den dag blev fremvist.
Cisco får slag
Tal fra analysehuset IDC viser nemlig, at salget af large-scale-telesystemer er aftagende i lyset af konkurrencen fra mindre, mere personlige slutprodukter.
Analysehuset bemærker, at selvom Cisco sidste kvartal oplevede en vækst på videokonference på 14,4 procent, så var dette et betydeligt fald fra de 23-25 procent vækst, virksomheden havde haft i de foregående tre kvartaler.
"I den seneste tid har high-end-telepresence-markedet modtaget nogle slag, da billige HD-kvalitetsvideo-løsninger, sammen med en række nye video-installationsmuligheder for kunderne, er dukket op," siger Rich Costello, senior analyst on enterprise communcations infrastructure.
Ciscos seneste regnskab fra 15. august 2012 viser, at samarbejdsområdet, der omfatter mange produkter herunder blandt andet telepresence, står for ni procent af de samlede indtægter.
Omsat til kroner og øre er det lidt over 24 milliarder kroner ud af selskabets samlede indtægt på omkring 268 milliarder kroner.
Cisco kigger fremad
Ifølge Ciscos eget regnskab er væksten heller ikke fantastisk - det samlede samarbejdsområde er på beskedne tre procent.
Men det får ikke Cisco til at kigge tilbage.
"Vi tror, at samarbejdsområdet er et af de vigtigste forretningsbehov, hvor vi kan gøre en stor forskel. Vores strategi er at understøtte flere og flere af disse behov," siger Peter Karlströmer, vice president for Nordeuropa i Cisco.
Strategien er altså nogenlunde på plads, og nu skal den bare eksekveres. Cisco er i gang med at omdefinere sig selv, mener Peter Karlströmer.
"Vi fortsætter med at tilføje flere områder til vores portefølje, og det vil vi blive ved med. Så jeg synes, at det er fair at sige, at Cisco er i gang med en lang rejse mod at blive en meget meningsfuld it-virksomhed."
Frygt for at blive lille og kedelig
Og her er det ikke nok at være næstbedst.
"Hele strategien for Cisco er at være industri-ledende for alt det, vi foretager os. Så vi sigter altid efter at være nummer et," siger Peter Karlströmer.
Historien har vist, at Cisco med et jernhårdt og pengestærkt greb søger at sætte sig solidt på de markeder, den går ind i.
Men konkurrence tager til for Cisco, der også på netværks- og router-markedet har tabt en smule markedsandele.
Så hvad er den største frygt for fremtiden?
Her er Ciscos største frygt
"Vores største frygt er, at vi ikke er innovative og progressive nok til at blive en endnu støre virksomhed i fremtiden.
Vi ønsker ikke at blive en normal og kedelig virksomhed - vi vil være en interessant virksomhed, der hele tiden udvikler interessante produkter, og jo større du bliver, desto mere udfordrende bliver det også," siger Peter Karlströmer.
Strategien virker
Selvom vækstfaldet i markedsandele nok ikke har kastet de store klapsalver af sig i hovedkvarteret i Californien, så er der stadig en stor selvtillid at sporer.
"Selv i denne relative svære økonomiske tid, så genererer Cisco stadig meget sunde resultater, hvilket er et bevis på, at strategien virker, og at vi udvikler os," siger Peter Karlströmer.
Strategien blev faslagt sidste år, da selskabets administrerende direktør, John Chambers, gik ud og fremlagde målet om at halvere selskabets omkostninger og genetablere selskabets position på enterprise-markedet.
Baggrunden var flere års svingende finansielle resultater med dramatiske kursfald i Cisco.
Mere konkret gik strategien blandt andet ud på et øget fokus på samarbejds- og videoteknologi samt datacentre.
Det kan vi vente af fremtiden
Selvom han ikke vil komme helt ind på, hvad Cisco i fremtiden vil komme med af konkrete produkter, så afslører han alligevel lidt af den retning, han mener det vil gå i.
"De trends, der er på teknologiområdet, vil snart gøre ting mulige, som vi overhovedet ikke kan forestille os i dag. Jeg tror specielt den måde, som vi interagerer med teknologi vil ændre sig markant. Vi har snakket om 'speech recognition' i 20 år, men jeg tror, at det næste kan blive sådan noget som 'mind- og eye recognition'," siger Peter Karlströmer.
Cisco: Dette er årtiets it-investering
Cisco byder 30 milliarder for dette software-firma