Computerworld News Service: Den trængte leverandør Fujitsu er blevet "sortlistet" fra fremtidige offentlige udbud i Storbritannien som del af en ny praksis med bedømmelser af risikoniveau baseret på leverandørers tidligere resultater.
Fujitsu og en anden ukendt leverandør af it-outsourcing er blevet bedømt til at være af for "høj risiko" til at kunne påtage sig nye statslige opgaver, skriver avisen Financial Times.
Hverken Fujitsu eller Storbritanniens Cabinet Office, der koordinerer regeringens politik, ønsker at bekræfte eller afkræfte disse forlydender.
Juridisk strid om milliarder
Computerworlds søstermedie i Storbritannien har også tidligere under Freedom of Information Act søgt aktindsigt i sagen om sortlistning af leverandører, men kan ikke få oplyst specifikke navne med henvisning til "kommercielle interesser."
Af de seneste konflikter mellem Fujitsu og det offentlige i Storbritannien kan nævnes en juridisk strid om 6,5 milliarder kroner med Storbritanniens sundhedsvæsen, National Health Service, angående Fujitsus rolle i det kontroversielle National Programme for IT til 111,6 milliarder kroner samt sagen om, at det britiske ministerium for arbejde og pensioner annullerede en seksårs kontrakt til godt tre milliarder kroner med Fujitsu om desktoppe.
Fujitsu er ikke alene en stor leverandør til centralregeringen men også til lokale offentlige myndigheder, hvor leverandøren aktuelt byder på en opgave til flere hundrede millioner pund af skatteydernes penge om udrulning af den næste generation af bredbåndsnetværk.
Beslutningen om at betegne Fujitsu som af for høj risiko til kontrakter med centralregeringen, vil selvsagt rejse spørgsmål hos indkøbschefer og it-direktører andre steder i den offentlige sektor, særligt hos de med ansvar for regionale bredbåndskontrakter.
Ethvert tiltag for at sætte Fujitsu på bænken kan desuden øge BT's dominans yderligere i forhold til offentlige udbud via Broadband Delivery UK, der hører under ministeriet for kultur, medier og sport.
Francis Maude, der er minister for Cabinet Office, sendte i juli et brev til alle ministrene i det britiske kabinet, hvor han i detaljer beskrev de nye processer for sortlistning af høj risiko-leverandører med mindre end tilfredsstillende tidligere resultater.
Det skete kort efter et møde, som Maude afholdte i juni med regeringens 20 største leverandører, hvor han meddelte dem, at deres resultater ville blive fulgt nøje og gjort tilgængelig i forbindelse med enhver offentlig indkøbsproces.
Kommentatorer af den britiske offentlige sektor har bemærket, at Maudes nye tilgang fremover muligvis vil give problemer, da den kan være medvirkende til, at leverandører afholder sig fra at tage opgaver for den offentlige sektor af frygt for at få skadet deres omdømme og blive stemplet som af høj risiko uden nogen garanti om fremtidige opgaver.
Leverandørerne løber en risiko ved at arbejde for den offentlige sektor, fordi alt, der går galt, altid bliver omtalt i offentligheden i et helt utroligt omfang.
Det har ikke tidligere bekymret leverandørerne, da der har været en "uskreven regel" om, at der alligevel altid vil være fremtidige kontrakter at hente.
Det ser nu ud til at have ændret sig i kraft af denne nye praksis med sortlistning.
Oversat af Thomas Bøndergaard