Læs også:
Kæmpe it-koks i kulissen til Facebooks børs-debut
Nasdaq vil betale vrede Facebook-aktionærer
Facebooks it-chef: Sådan indtager vi din mobil
Computerworld News Service: I sin første offentlige optræden siden Facebooks haltende børsnotering kalder medstifter og direktør, Mark Zuckerberg, selskabets aktiekurs for "skuffende."
Han fortæller dog også, at Facebook arbejder intensivt på mobilområdet og vil kaste sig over søgemarkedet på et tidspunkt.
Herudover afviser han endnu engang at være i gang med at udvikle en telefon og understreger ganske utvetydigt, at der ikke kommer nogen Facebook-telefon.
"Aktiekursen har selvsagt været skuffende," siger han i et interview på scenen under konferencen TechCrunch Disrupt i San Francisco.
"Det afhænger meget af, hvor godt vi klarer os på mobilområdet. Mange ting har ændret sig. For seks måneder siden havde vi ikke lanceret vores nye apps, og Apple havde ikke annonceret sin nye iOS-integration. Man skal ikke undervurdere, hvor grundlæggende godt mobilområdet er for os."
Børsnotering en skuffelse
Facebooks børsintroduktion i maj har i store træk været en skuffelse for investorer og andre spillere inden for sociale medier.
I månederne op til børsintroduktionen var der store forventninger. Analytikere og investorer regnede med, at Facebooks aktie ville skyde i vejret fra åbningskursen på 220 kroner per aktie til 300, 350 eller måske helt op over 500 kroner.
Det kom dog ikke til at ske. Tværtimod.
Kursen er faldet i stedet for at stige. Tirsdag lukkede selskabet på 112,57 kroner per aktie. I lyset af de opskruede forventninger forud for børsintroduktionen er det klart, at disse resultater er skuffende.
I de seneste uger har det været på tale, om en erfaren forretningsmand ville være bedre til at lede Facebook, så 28-årige Zuckerberg i sine grå t-shirts og hættetrøjer kunne fokusere på det teknologiske i stedet for det forretningsmæssige.
På scenen tirsdag fremstod Zuckerberg dog som en velovervejet mand med en plan for sit selskab. Og hans vision er lige nu i store træk fokuseret på mobilområdet.
Det er et godt tegn, da der forud for børsintroduktionen var en hel del tvivl, med hensyn til om Facebook var klar til at træde ind i det voksende mobilmarked.
I dokumentation indgivet til det amerikanske børstilsyn, SEC, i forbindelse med børsnoteringen angav Facebook endda mobilområdet som en af sine risikofaktorer.
Sådan ser Zuckerberg det dog ikke længere.
"Personer, der bruger Facebook på mobil, er mere engagerede og bruger mere tid. Der er en større sandsynlighed for, at mobilbrugerne dagligt er aktive som brugere," forklarer han.
"Før havde vi et team, der arbejdede med mobilområdet; nu er vi et selskab, der arbejder med mobilområdet."
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også:
Kæmpe it-koks i kulissen til Facebooks børs-debut