Artikel top billede

Mark Zuckerberg: Facebook-aktierne skuffer

Facebooks stifter og direktør kommenterer nu for første gang børsnoteringen, hvor rigtig meget gik galt.

Læs også:

Kæmpe it-koks i kulissen til Facebooks børs-debut

Nasdaq vil betale vrede Facebook-aktionærer

Facebooks it-chef: Sådan indtager vi din mobil

Computerworld News Service: I sin første offentlige optræden siden Facebooks haltende børsnotering kalder medstifter og direktør, Mark Zuckerberg, selskabets aktiekurs for "skuffende."

Han fortæller dog også, at Facebook arbejder intensivt på mobilområdet og vil kaste sig over søgemarkedet på et tidspunkt.

Herudover afviser han endnu engang at være i gang med at udvikle en telefon og understreger ganske utvetydigt, at der ikke kommer nogen Facebook-telefon.

"Aktiekursen har selvsagt været skuffende," siger han i et interview på scenen under konferencen TechCrunch Disrupt i San Francisco.

"Det afhænger meget af, hvor godt vi klarer os på mobilområdet. Mange ting har ændret sig. For seks måneder siden havde vi ikke lanceret vores nye apps, og Apple havde ikke annonceret sin nye iOS-integration. Man skal ikke undervurdere, hvor grundlæggende godt mobilområdet er for os."

Børsnotering en skuffelse

Facebooks børsintroduktion i maj har i store træk været en skuffelse for investorer og andre spillere inden for sociale medier.

I månederne op til børsintroduktionen var der store forventninger. Analytikere og investorer regnede med, at Facebooks aktie ville skyde i vejret fra åbningskursen på 220 kroner per aktie til 300, 350 eller måske helt op over 500 kroner.

Det kom dog ikke til at ske. Tværtimod.

Kursen er faldet i stedet for at stige. Tirsdag lukkede selskabet på 112,57 kroner per aktie. I lyset af de opskruede forventninger forud for børsintroduktionen er det klart, at disse resultater er skuffende.

I de seneste uger har det været på tale, om en erfaren forretningsmand ville være bedre til at lede Facebook, så 28-årige Zuckerberg i sine grå t-shirts og hættetrøjer kunne fokusere på det teknologiske i stedet for det forretningsmæssige.

På scenen tirsdag fremstod Zuckerberg dog som en velovervejet mand med en plan for sit selskab. Og hans vision er lige nu i store træk fokuseret på mobilområdet.

Det er et godt tegn, da der forud for børsintroduktionen var en hel del tvivl, med hensyn til om Facebook var klar til at træde ind i det voksende mobilmarked.

I dokumentation indgivet til det amerikanske børstilsyn, SEC, i forbindelse med børsnoteringen angav Facebook endda mobilområdet som en af sine risikofaktorer.

Sådan ser Zuckerberg det dog ikke længere.

"Personer, der bruger Facebook på mobil, er mere engagerede og bruger mere tid. Der er en større sandsynlighed for, at mobilbrugerne dagligt er aktive som brugere," forklarer han. 

"Før havde vi et team, der arbejdede med mobilområdet; nu er vi et selskab, der arbejder med mobilområdet."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Kæmpe it-koks i kulissen til Facebooks børs-debut

Facebooks it-chef: Sådan indtager vi din mobil

Nasdaq vil betale vrede Facebook-aktionærer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer