Artikel top billede

Fif: Sådan kan du tjene kassen på mobile apps

To ud af tre applikationer på det mobile marked er aldrig blevet hentet. Undgå at det samme sker for din applikation.

Læs også:
Undgå disse brølere i den interne app-butik

18 super-værktøjer til din Android

Alt for få udviklere er opmærksomme på, at det ikke kun handler om at lave en funktionel applikation til mobilmarkedet.

Det kræver et skarpt fokus på marketing, hvis der skal penge i kassen.

Manglende fokus på marketing er ikke nogen ny udfordring. Det har givet udviklere grå hår og hovedpine i en lang række år, siger Babar Baig, der er marketingsdirektør for Vopium og ekspertblogger om app-markedsføring på Amino.

Tilbage i 2005 var han med til at stifte en af de første webbaserede appstores, der indeholdt applikationer fra over 350 udviklere. Babar Baig giver her de vigtigste fifs omkring app-marketing.

Platform er religionskrig
Det er vigtigt at have en klar strategi, allerede inden du går i gang med udviklingen. For der er stor forskel på de forskellige appstores. Alle har fordele men også faldgrupper, som du skal være opmærksom på.

"Inden du begynder på noget som helst, skal du afklare, hvad formålet med din applikation er, og hvor du vil markedsføre den. For der er stor forskel på de forskellige appstores." siger Babar Baig.

Valget af mobilplatform har over årene udviklet sig til religionskrig med Android og Apple helt i frontlinjen.

Men uanset om du er Android eller Apple fanboy, så er det vigtigt at opveje de to giganters fordele og ulemper.

Android versus iOS

Google play er karakteriseret ved at være integreret med Googles øvrige produkter, hvilket giver udviklerne muligheder for at integrere sin applikation med Googles enorme reklamemaskine.

"Annoncører kan målrette in-app reklamer baseret på kategori overfor android brugerne. Dette kan man ikke overfor iOS-brugere. Det vil sige, at man har bedre muligheder for at markedsføre ens applikation mere præcist overfor Android-brugere." siger Babar Baig.

Her er fordelene ved Apples App Store

Fragmenteringen af hardware, der afvikler Android, er dog et klart minus for udviklerne. Du kan nemlig ikke regne med, at applikationer udviklet til Android kan afvikles optimalt på alle Android enheder.

"Apples iOS platform er attraktiv på grund af Apples økosystem af enheder og Apps, hvilket gør at de fleste udviklere stadig foretrækker iOS platformen som den foretrukne udviklingsplatform,"

"Brugerne af Apples produkter er mere villige til at betale for deres applikationer, især iPad brugerne er glade for at bruge penge. De spenderer faktisk 4 gange så meget på applikationer end iPhone brugerne," siger Babar Baig.

Hav din lanceringsstrategi på plads
Det er nemt at blive overset på markedet, antallet af applikationer er nemlig svimlende stort. Der er i øjeblikket over en million applikationer sammenlagt på alle appstores, og realiteten er, at to ud af tre applikationer aldrig bliver hentet.

Navngivning, søgeord og ikke mindst en skarp beskrivelse på landlingssiden er første skridt på vejen for søgefunktionaliteten i de nuværende appstores.

Derudover må man ikke glemme betydningen af et godt App-ikon design. Det kan have en meget stor betydning af antal downloads. 

"Når vi snakker søgning i appstores, så er vi tilbage ved Altavista tilstande. Hvilket er paradoksalt, når for eksempel Google play store leveres af verdens førende søgemaskine producent," siger Babar Baig

Den største udfordring alle virksomheder står overfor er at få formuleret ens service eller produkt på 3 linjer. Brugerne har nemlig ikke tålmodighed til at læse mere på smartphones.

Samtidig skal du også have en helt konkret PR strategi parat. Gør dig helt klart, hvad din applikation kan, hvilken målgruppe den dækker, og udform en konkret storytelling.

"Du kan udvikle verdens bedste applikation, men hvis du ikke for nogen opmærksomhed, så kan du godt glemme alt om indtægt. Hvilket produkt er det, man har at gøre med, og hvilket problem løser det. De ting skal videreformidles helt skarpt," siger Babar Baig.

Læs også:
Undgå disse brølere i den interne app-butik

18 super-værktøjer til din Android




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere