To store containere med top på stod for nylig foran den gamle Carlsberg-silo på grænsen mellem Vesterbro og Valby i København. De var fyldt med overflødighed. Det ældste dateret tilbage til en tid, hvor folk stadig i fuldt alvor talte om dotcom-økonomiens overlegenhed.
En grundig oprydning var en af de første ting, som 37-årige Peter Lundsgaard satte i værk efter at have overtaget direktørjobbet i Danmarks største portalvirksomhed, Jubii.
- Jeg har stoppet alle projekter og sagt: Nu skal der ryddes op. Derfor lukkede jeg hele virksomheden og bad folk muge ud i fem års forskelligt bras, siger Peter Lundsgaard.
Det er ikke kun gamle terminalborde og udrangerede skærme, der har måttet forlade virksomheden, siden Peter Lundsgaard trådte til.
Afdelingen for såkaldt viral-marketing, som udviklede små spil, blev beordret lukket af Jubiis ejer, Lycos. Det blev en af Peter Lundsgaards første opgaver at tage afsked med de 14 ansatte.
Der ud over måtte han bortvise to ansatte for kopiering af internt materiale.
Peter Lundsgaard: Ny mand i Jubii-chefstolen. |
Underskuddet skal væk
Det er ikke sikkert, at det dermed er slut med de barske beslutninger.
For selv om Jubii selv kører med driftsoverskud, ender regnskaberne hvert år på tocifrede millionbeløb i minus, når det tyske moderselskab har fået sit udkomme fra sit danske datterselskab.
I år bliver ingen undtagelse, afslører Peter Lundsgaard.
- Jeg driver en underskudsgivende virksomhed, og det skal vi gøre noget ved. Ellers har vi et problem, siger Peter Lundsgaard.
Men selv om han ikke er bange for at tage beslutninger, der kan være upopulære, føler Peter Lundsgaard sig vel modtaget og bakket op i den virksomhed, som han selv siger var den eneste, der kunne kalde ham tilbage til fædrelandet fra spændende opgaver som europæisk salgs- og marketingchef i elektronikgiganten Panasonic.
En stor velkomstplakat med alle de ansattes ansigter hænger over den guirlande-pyntede PC-skærm.
På bordet ligger en kalender for 2004, hvor størstedelen af de kvindelige Jubii-ansatte - på eget initiativ, understreges det flere gange ? poserer i forskellig grad af lige-knap-afklædthed med push-up-bh?er og knaldrøde trutmunde til glæde for kunder og samabejdspartnere.
Bag på kalenderen poserer hele virksomheden i stiveste aftendress på Hindsgavl Slot, hvor julefrokosten blev afholdt efter flere års tradition for en tur med Oslo-båden.
- Vi har Danmarks bedste medarbejdere. Der er en helt fantastisk energi, glæde og loyalitet. Det er virkelig som en stor familie, og det skal man værne om, siger Peter Lundsgaard.
Hastværk er lastværk
Nu skal han til at lære familien at arbejde på en anden måde. For mens dotcom-tidens mantra var, at tingene helst skulle være færdigt i går, taler Peter Lundsgaard nu om tre-års-strategier og om at skynde sig langsomt.
- Vi har haft en masse produkter, som ikke helt var gode nok. Førhen gjaldt det om at være først på markedet ? og derfor gik det ofte stærkt. Men jeg vil hellere være den bedste end den hurtigste. Men det er der også stor opbakning til, for folk vil gerne kunne prale af det, de laver, siger han.
Om tre år er det eksempelvis Jubii-direktørens agt at have skabt en vægtig spiller inden for dansk e-handel - et område, hvor ingen dansk portal har gjort sig gældende for alvor.
Jubii har snuset til området eksempelvis via foto-shoppen, som byder på billedfremkaldelse og et udvalg af kameraer, og Peter Lundsgaard kalder shoppen for en succes.
Ved at bygge på Jubiis troværdighed blandt danske netbrugere samt at tage ansvar for hele købeprocessen ? også når noget går galt ? forventer han, at Jubii kan være med til at omvende de e-handels-forbeholdne danskere.
- Portalerne bliver nødt til at finde nye kerneområder at satse på, for det med at være folks indgang til nettet ? det løb er kørt, siger han.
Fra opslagsværk til medie
Jubii?s svar på det problem har været at forvandle sig fra en portal med hundredevis af henvisninger væk fra hovedsitet til en endestation med masser af indhold ? et medie.
Men indholdet skal komme via partnerskaber, som med damebladet Woman, der leverer til webstedets kvindesektion. Peter Lundsgaard mere end antyder, at et lignende partnerskab snart vil bringe en masse lignende indhold til den testoteron-drevne del af befokningen.
Dernæst vil Jubii i langt højere grad tage sine annoncører i hånden, når det gælder om at lave den rigtige markedsføring via portalen. Nye formater, blandt andet tryllet frem af Jubii?s koncept-afdeling i partnerskab med annoncørerne, skal afhjælpe de notorisk lave priser for web-annoncering, som alle netmedier har lidt af gennem nogle år.
Lycos' internationale strategi lyder på e-handel, webhosting, e-mailservices og communities. Det første skal Jubii nu først for alvor i gang med. Det sidste er Jubii-koncernens ekspert inden for, og en række af koncernens udviklere inden for området vil snart blive samlet i København.
Hvad angår webhosting og e-mail er Peter Lundsgaard mere forbeholden over for det danske marked, hvor der i forvejen er massevis af spillere på begge områder.
Ingen klon af forgængerne
Derfor er han langt fra ude af tænkeboksen, når det gælder Jubiis fremtid i tiden efter de to så kendte grundlæggere Martin Thorborg og Henrik Sørensen, som nu igen har taget iværksætterkasketterne på i virksomheden Spamfighter. Men en ting er han helt klar over.
- Jeg er hverken Henrik eller Martin. Jeg er Peter Lundsgaard. Jeg kan og skal ikke gøre, hvad de gjorde. Nu er vi en etableret virksomhed. Nu skal vi konsolidere, siger han alvorligt.
Og tilføjer så med et djævelsk grin, der afslører, at de to party-glade stiftere ikke kun valgte Peter Lundsgaard for det sorte jakkesæt og de benhårde businessplaner, da de skulle finde manden til at varetage deres ansatte:
- I øvrigt er de to jo slet ikke fremme i skoene, når det gælder om at feste.