Som en anden gøgeunge kæmper TDC for at blive rigtig fed, så den kan skubbe de andre spillere på mobilmarkedet ud af reden.
Selskabet sætter indtjenings-ambitionerne i bero for at forbedre markedsandelen og for alvor sætte sig på pladsen som Danmarks største mobilselskab, skriver Børsen
- En af grundene til, at vi i løbet af året har ændret vores strategi fra både at øge vores markedsandel og vores indtjening til først og fremmest at øge vores markedsandel ? og så stadigvæk at bevare en lillebitte indtjening - er de meldinger, der er kommet fra Orange og Telia, siger Henning Dyremose til Børsen.
Fra Oranges side lyder det, at den internationale chef Sol Trujillo har sat den danske afdeling stolen for døren og forlanger en klar forbedring af markedsandelen inden 2005. Ellers bliver selskabet sat til salg.
Oranges strategi internationalt er at være nummer to eller tre på alle markeder, men det bliver svært for Orange at opnå det herhjemme, mener Dyremose.
Også Telias ledere vil se resultater. Telia skal nå kritisk masse meget snart, ellers er der ikke økonomi i at fortsætte driften af selskabet i Danmark.
Konsolidering nu
Uviklingen i Europa viser ifølge Henning Dyremose, at der ikke er plads til flere end tre operatører i Danmark.
Derfor skal selskaberne konsolidere sig, og ifølge Dyremose vil TDC være med i den udvikling.
TDC afvikler sin gæld hurtigere end planlagt, og dermed er der fjernet endnu en blokering for yderligere konsolideringer på mobilmarkedet.
Det er også den forbedring, der gør at TDC er tættere på et køb af TV2, der privatiseres senere på året, men Henning Dyremose afviser stadig, at selskabet har taget stilling til et eventuelt køb.
TDC vil dog kun gå ind i projektet som majoritetsejer.
- Skal vi ind i noget nyt, skal vi have kontrol, siger Henning Dyremose til Børsen.