Læs også:
Windows 8 mod Mountain Lion: Her er dommen
Microsoft satser alt på massevis af ny software
Microsofts tablet-pc skal smadre iPad i erhvervslivet
ComputerViews: Microsofts kommende Windows 8 er et på mange måneder interessant styresystem, et modigt sats fra softwaregigantens side.
Men Windows 8 er også en software-nyhed fra Microsoft, der lige siden starten er blevet mødt med en del skepsis - både blandt brugere og senest i de mange anmeldelser af styresystemet.
Det er strategien om at udvikle ét styresystem, der skal kunne fungere lige godt på både traditionelle pc'er og tablet-pc'er, der deler vandene.
Metro-grænsefladen (som den tidligere hed) falder ikke i lige god jord alle steder, og specielt samspillet med den gamle Windows-desktop er blevet kritiseret.
Men når alt kommer til alt, så kan softwarekæmpen Microsoft med udgangspunkt i både historien og det aktuelle styrkeforhold på markedet ikke rystes.
Derfor klarer Windows sig altid
Microsofts Windows-forretning er som et 100 meter højt californisk Redwood-træ. Det knejser stolt over alle konkurrenterne, er helt uden for rækkevidde.
Jovist, der har gennem tiderne været storme, sågar orkaner, og ja, der er knækket grene af hist og her, når det er gået værst til - men træet står der stadig, mægtigt og urørligt.
Det vil det også gøre i al overskuelig fremtid.
Microsofts Windows-forretning har aldrig været en lineær udvikling. Der har været de store og helt afgørende succeser som Windows 95 og XP, og der har været et-skridt-frem-og-to-tilbage-versioner som forhadte Windows Millennium og Vista.
Hvor Windows 8 placerer sig i det billede, vil der formentlig være delte meninger om.
Men selvom Microsoft naturligvis er dybt afhængig af tilfredse og begejstrede kunder, så vil selskabet også fremover kunne betragte konkurrenterne rode rundt nede på jorden, mens Windows-systemet rækker mod himlen.
Her taler vi markedsandele, forstås.
Så meget fylder Windows på markedet
Læs også:
Windows 8 mod Mountain Lion: Her er dommen
Microsoft satser alt på massevis af ny software
Microsofts tablet-pc skal smadre iPad i erhvervslivet
Et kig på de aktuelle markedsandele viser, at Windows 8 træder ind på scenen i en tid, hvor Microsoft - fortsat - står solidt plantet i rampelyset.
Det er Windows, der er det styresystem, langt de fleste forbrugere og virksomheder anvender.
Her ses den aktuelle, globale markedssituation ifølge Statcounter:
Ifølge FDIM's statistik lå Windows 7 i Danmark på en andel på 46,4 procent i juli måned, mens XP lå på 15,1 procent og Vista på 11,8.
Det giver en samlet markedsandel på 73,3 procent til de seneste tre Windows-versioner.
Til sammenligning kan Apples Mac OS sammenlagt mønstre en markedsandel i Danmark på lige knap 10 procent, ifølge FDIM.
Et lille knæk til Windows
Hos Net Applications kan man se, at Windows havde en samlet desktop-markedsandel på globalt plan på 93,98 i august 2010.
Den andel er faldet til 92,01 i juli i år, mens Mac er steget fra 5,13 procent til 6,97 procent.
Og sådan ser udviklingen over de seneste fire år ud ifølge Statcounter:
Så ja, der finder en bevægelse sted, men det er næppe noget, der (endnu) får Steve Ballmer til at sove uroligt om natten.
Og slet ikke når man husker, at den eufori, der har omgivet Apples produkter de senere år, har været voldsommere end noget andet, markedet har oplevet i nyere tid.
Alligevel er Windows-markedsandelen - stort set - intakt.
Her skal Microsoft passe på
Når Microsoft ikke behøver se sig truet nu og her, skyldes det både det afsindigt stærke brand, Windows har udviklet sig til gennem årene, men også at Microsofts kæmpe netværk af hardware-partnere i praksis betyder, at platformen er ufattelig svær at slå ud af kurs.
En hel industri er afhængig af Windows' succes og vil gøre alt for at sikre og bakke op om platformens fortsatte dominans.
Apple, derimod, står langt hen ad vejen alene i kampen om at erobre nyt territorium. Det kan være en styrke i forhold til selskabets egen økonomi, men en hæmsko, når det kommer til at erobre markedsandele.
Samtidig er Windows det naturlige centrum i den stribe produkter, rigtig mange virksomheder anvender - fra Office-pakken, Sharepoint og Lync til Exchange, Windows Server og al Microsofts forretningssoftware.
For den typiske virksomhed er Windows derfor fortsat det naturlige omdrejningspunkt.
Taber der, vinder her
Der er allerede en del analytikere, der har vurderet, at Windows 8 næppe bliver nogen lyn-succes.
Hverken virksomheder eller forbrugere står og skriger på en ny version af Windows, men vil i stedet opgradere, når de køber ny hardware.
Det er muligt, at Microsoft, hvis Windows 8 flopper, vil miste en del af forbruger-kunderne til Apple.
Samtidig vil Redmond-selskabet dog formentlig hente nye kunder, når de forskellige Windows 8-tablets rammer markedet og udvider Windows-forretningens potentiale ganske betragteligt - med Microsofts egen Surface-tablet som flagskib.
Truslerne mod Microsoft
Men som alle kæmper skal Microsoft passe på.
I en tid med consumerization og bring-your-own-device (BYOD) har virksomhederne pludselig åbnet op for, at Apple-udstyr kan lukkes ind i varmen.
Det brud med traditionerne kan blive en trussel mod Microsofts dominans i virksomhederne.
Med alle de iPhones og iPads, der bliver kastet over diskene i forbruger-butikkerne, er kendskabet til Apples univers også vokset betydeligt over de seneste år.
Pludselig er en Mac ikke længere et farligt, ukendt og alt for anderledes stykke elektronik for den almindelige forbruger, men snarere en eksotisk mulighed - et løfte om mere af det, man er kommet til at holde af med iPad'en.
Måske det er en af de primære grunde til, at Mac-væksten faktisk har været betydelig i USA i de senere år.
Æble-systemet er ifølge Statcounter nu er oppe på en markedsandel på 13,61 procent over there.
Tilbage står dog stadig Microsoft, Redwood-træet, som en urørlig kæmpe. Måske - og kun måske - er et nyt uvejr på vej.
Men træet står der stadig, når stormen har lagt sig.
Læs også:
Windows 8 mod Mountain Lion: Her er dommen