Læs også:
Trods massive it-problemer: TDC roser indisk leverandør.
Indisk it-kæmpe i problemer vinder kontrakt med SAS.
TDC-leverandør fyrede færre it-folk end varslet.
It-gigant massefyrer blandt tidligere CSC-ansatte.
Med it-kontrakter hos TDC for milliarder på hånden har det indisk-ejede Tata TCS i den grad højnet profilen i det danske i-marked siden foråret.
Det fortæller direktør for Baltikum og Norden, Amit Bajaj, til Computerworld.
"TDC-aftalen er interessant fra mange aspekter. For TCS har det selvfølgelig profileret os mere som et eksempel på, hvad vi kan. Men jeg tror også, at det er meget vigtigt fra markedsperspektivet," siger han.
Kan afprøve ting
Han fortæller, at han ser det danske marked som et sted, hvor it-giganten kan afprøve forkellige hypoteser.
"For vi ser også en masse danske virksomheder, som på bestemte områder er initiativrige ved at tage modige beslutninger og ved at prøve nye ting," siger Amit Bajaj.
Ud fra det perspektiv er det et meget interessant for os at samarbejde i førerfeltet med vores danske klienter for både at teste vores strategier, men også for at opbygge de meget vigtige referencer, der er nødvendige for at have succes både i Europa og i den nordiske region," siger han.
Hvad ser du som de fem vigtigste konkurrenter i Danmark?
"Hvad angår konkurrence har Danmark også en interessant kombination af, hvad jeg vil kalde meget succesfulde lokale virksomheder. NNIT og KMD har begge opnået en stor ekspertise, også Atea, alle selskaber er succesfulde, danske it-virksomheder," siger Amit Bajaj.
"Og så er der selvfølgelig globale spillere, som arbejder i det danske marked med hvem vi også konkurrerer på globalt plan, hvad enten det er IBM, Accenture eller CSC. "
Hvilken af konkurrenterne er mest sammenlignelig med dit eget firma i form af struktur og tilstedeværelse?
"En af årsagerne til vores succes er, at vi har udviklet vores egen forretningsmodel og ledelsesstil og struktur. Derfor ved jeg ikke, om du med spørgsmålet mere tænker på, hvem vi konkurrerer mest med, for jeg synes, at vi er unikke i forhold til vores forretningsmodel, vores opbygning og den måde, som vi driver virksomheden på."
Positionerer sig på to-tre områder
Amit Bajaj fortæller, at Tata positionerer sig selv på to-tre områder i markedet.
"Selvfølgelig er der outsourcing-forretningen, hvor applikationer, infrastruktur og forretningsprocesserne centrerer sig om outsourcingen," siger han.
Hertil kommer der specifikke globale leverandører, som Tata vil ende med at konkurrere med.
"Det skyldes, at mange i vores målgruppe opererer i flere lande. Derfor er tilstedeværelse udenfor Danmark vigtig for dem. Derfor vil vi ende med i højere grad at konkurrere med globale end med danske spillere," siger han.
Forretningsmodeller med penge i
Amit Bajaj fortæller, at en anden side af Tatas forretning er orienteret mod forretningsløsninger.
"Der er eksempelvis Codan, hvor vi hjalp dem med at opbygge den næste generation af deres kundeplatform, der er fælles med Hansa. Deri ligger fordelene og synergien," siger han.
Transformationsprocesser
Der er også transformationsprocesser, som ikke blot kræver viden om teknologien og outsourcing, men også en meget dyb forståelse af kundens forretningsområde og branchekendskab.
"Her er der specifikke spillere, der medbringer den domæne- konsulentorienterede viden, som vi ender med at konkurrere imod," siger Amit Bajaj.
En tredje del af Tatas forretning er orienteret mod intellektuel ejendomsret.
"Her sælger vi ikke fulde produkter, men løsninger et sted imellem ren service og rent produkt. Her købe kunden et produkt sammen med en grad af forhåndsudviklede intellektuelle rettigheder, hvor vi har stærke løsninger på bankområdet, forsikringsområdet, detailhandel og på transport- og logistikområdet," siger Amit Bajaj.
Det er i denne kategori at aftalen med SAS befinder sig.
"De kommer til at benytte vores finans-og økonomiplatform. Vi kommer til at hjælpe dem med at udnytte en cloud-baseret leveringsmodel, som ikke mange før dem har gjort. I al fald ikke på applikationsniveau," siger han.
Han peger på, at Tata TCS på dette felt mere kommer til at konkurrere med niche-firmaer fremfor de mere gennemsnitlige leverandører.
Det skyldes, at der kun er en håndfuld leverandører, der tilbyder løsninger til eksempelvis bankerne.