Milliarder af kroner ligger og venter på Microsoft, når softwaregiganten om et par måneder lancerer sin nye tavle-pc Surface. Og udsigten til kolde kontanter i kassen er åbenbart mere fristende end risikoen for at Microsoft med Surface-lanceringen lægger sig ud med de etablerede pc-producenter.
Microsoft har selv for nylig meddelt den amerikanske børs, at Surface-planerne belaster forholdet til producenterne. Og senest har Acer kritiseret Microsofts hardwareplaner.
I sidste uge skrev vi her på CRN, at "Pc-salget slår alle rekorder i 2012", og tallene illustrerer udmærket de overvejelser, som man givetvis har gjort sig hos Microsoft.
I alt blev der i andet kvartal i år afsendt 24 millioner tablet-pc'er til distributører og forhandlere over hele verden svarende til 22 procent af det totale pc-salg i perioden på godt 108 millioner enheder.
Vækst på otte millioner
Alene Apple solgte i andet kvartal 2011 godt 13 millioner computere, og det tal steg i andet kvartal i år til godt 21 millioner altså en vækst på otte millioner på kun et år.
Hvor mange af disse, der var iPads, vides ikke, men sikkert er det, at ingen af dem ikke indbragte Microsoft så meget som en krone i OEM-licens.
Læs mere:
- Microsoft indrømmer: Surface giver os problemer med OEM-partnere
- Acer advarer Microsoft: Stop så med at lave jeres egen tablet-pc
- Jyske forhandlere om Surface: Det er sjovere at handle med Microsoft end Apple
- Microsoft sender Surface-tablet i butikkerne til oktober
Mister en halv milliard - i kvartalet
Lad os foretage et tankeeksperiment. Hvis Microsoft tjener 60 kroner på en OEM-licens, så er væksten på otte millioner tablet-computereenheder 60 kroner, og otte millioner af de 21 millioner solgte Apple-computere er iPads uden tilknytning til Microsoft overhovedet, så er Microsoft teoretisk set gået glip af otte millioner gange 60 kroner, svarende til næsten en halv milliard kroner - pr. kvartal.
Og selv om beløbet er endog betydelig mindre, er det ikke svært at forstå, at Microsoft føler sig fristet til også at blive hardwareleverandør.
Det samme pres rammer Microsoft, år det gælder andre konkurrerende styresystemer. Udover Apples iPad har også Asus og Samsung succes med deres produktserier af tablet-pc'er, der hedder henholdsvis Transformer og Galaxy Tab. Samsung er den ledende producent af Android-baserede tablet-pc'er, og firmaets Galaxy Tab-serie blev i andet kvartal i år leveret i mere end dobbelt så stort antal som i samme periode sidste år.
Læs mere: