Antallet af kunder boomer, omsætningen vokser, og der bliver ansat flere medarbejdere. Sådan er situationen hos de seks mindre danske IT-selskaber, som for knap et år siden overtog service og support på C5, Danmarks mest udbredte forretningssystem, fra Microsoft Business Solutions.
- Det har betydet en eksplosiv vækst i C5-forretningen for alle virksomhederne, som langt overgår, hvad vi turde håbe på, siger Danny Fogel, talsmand for de seks servicepartnere og direktør i konsulenthuset Conzern.
Ud over københavnske Conzern tæller servicepartnerne Bornerups Kontor & Datacenter i Thisted, Bredana Systemudvikling i Kolding, Concept Data i Herning, DSI Data i Kokkedal og Customize-IT i Århus.
Inden aftalen havde selskaberne samlet set omkring 8500 kunder. I det seneste år er det vokset til 14.000 kunder.
Sidegevinst
En del af dem kom i ét hug, da aftalen trådte i kraft.
Men når Microsoft sælger et nyt C5-system, henviser softwaregiganten direkte til en af de seks partnere. Samtidig melder flere af virksomhederne, at aftalen fungerer som en blåstempling, så de også får nye kunder på helt andre ydelser og produkter.
- En af de positive overraskelser, vi ikke lige havde ventet, er, at det har formidlet kontakt til virksomheder, som pludselig har hørt om os og nu har tillid til os, siger partner i Bredana Systemudvikling, Bo P. Winther, som er ansvarlig for virksomhedens C5-forretning.
Han ser tegn på, at kundetilgangen i indeværende regnskabsår bliver næsten tredoblet til 400 nye kunder, og regner med, at væksten vil fortsætte en årrække.
Medarbejderstaben vokser
Af samme grund forventer Bredana at ansætte nye folk ud over de fjorten, som medarbejderstaben er vokset til.
I år kalkulerer Microsofts Kolding-partner med en vækst på 10 procent, mens C5-forretningen isoleret vokser dobbelt så hurtigt.
Tidligere har også Conzern, som Danny Fogel står i spidsen for, meldt om høje vækstrater. Aftalen med Microsoft har fået mellem 50 og 100 nye kunder til at melde sig under virksomhedens faner - hver måned.
Derfor har selskabet, hvis medarbejderstab er vokset fra fire til elleve mand det seneste år, netop opjusteret sin omsætning med 35 procent til 8,5 millioner kroner.
Microsoft klapper i hænderne
Også Microsoft Business Solutions - det tidligere Navision - som ellers har haft et generelt svagere salg af sine virksomhedssystemer det seneste år, klapper i hænderne over resultatet af aftalen.
I regnskabsåret, der sluttede i sommer, steg salget af C5-løsninger med 45 procent. Ifølge direktør i Microsoft, Søren Fink-Jensen, står de seks partnere for en stor del af æren.
- Der er ingen tvivl om, at de er lokomotiverne, der driver salget frem - blandt andet fordi de er tættere på kunderne. Inden de kom til, var service og support centraliseret, og det betød, at salget ikke eskalerede ordentligt, siger direktøren.
Han peger dog også på, at Microsoft har stoppet salget af C5's forgængere.
- Men samtidig køber de nye kunder mere. Det er jeg sikker på, at vi kan tilskrive den mere direkte service og konsulentbistand, siger Søren Fink-Jensen.
Nærhedsprincip
Tesen er, at efterspørgslen stiger i takt med at de seks servicepartnere via kurser og support får udbredt budskaet om, hvordan kunderne får det bedste ud af C5.
De seks partnere dækker hvert deres geografiske område i landet. Det betyder ifølge dem selv, at de har større kendskab til kundernes behov. I stedet for telefonsupport tager de i langt højere grad ud til de respektive kunder.
For en tredje af de seks virksomheder har aftalen også betydet, at der er mere fornuft i selv at udvikle produkter i relation til C5.
Mod til egenudvikling
Det drejer sig om Concept Data, som har udviklet en C5-løsning specifikt til tekstilbranchen.
- Vi turde udvikle brancheløsningen, fordi vi i kraft af partnerskabet har et bagland at trække på og er inde i varmen, siger administrerende direktør i Concept Data, Jens Kristian Klintebæk.
Det forklarer han med, at det via parterne er lettere at nå et større geografisk område end hjemegnen i Midtjylland.
Samtidig har kunderne et ekstra incitament til at vælge Concept Datas løsning, fordi partnerne i andre dele af landet kan komme ud og yde support og service.
Jens Kristian Klintebæk er ikke meget for at sætte konkrete kroner og øre på det foreløbige afkast af aftalen med Microsoft. Som han ser det, bliver den fulde gevinst først indfriet på bundlinjen inden for de kommende år.
Inde i varmen
- Synergien ligger selvfølgelig i, at vi får flere kunder. Når nogle af de kunder får succes og vokser, har vi allerede en relation til dem, når de skal bruge flere produkter og ydelser. Den synergieffekt tror jeg først, vi rigtigt ser om to til tre år, siger han.
I tilfældet Concept Data er antallet af nye kunder vokset 10 procent i forhold til de 1900 kunder, der var i butikken inden aftalen trådte i kraft.
C5 er med omkring 45.000 solgte licenser og 27.000 brugere det mest udbredte økonomistyringssystem på det danske marked.