Artikel top billede

Derfor skal du bruge Facebook som arbejdsredskab

SOCIALE MEDIER: Tænk kundeservice, rekruttering, sælgerkontakt og samarbejde på en ny måde. De mange sociale medier har stort uudnyttet potentiale i en professionel kontekst.

Facebook kan mere end at holde dig opdateret om gamle studiekammeraters og kollegers liv. Det sociale medie kan såmænd også bruges som arbejdsredskab. Dog mener Andreas Johannsen der er specialist i sociale medier og strategisk kommunikation hos den digitale entreprenørvirksomhed Klean, at de sociale medier er misforståede i forretningsmæssig sammenhæng.

"Mange virksomheder tror, der er et stort potentiale i marketing via sociale medier. Jeg tror ikke nødvendigvis, at sociale medier er super stærke til markedsføring. Jeg tror mere på sociale medier brugt til rekruttering, netværk og positionering," siger han til CRN.

Andreas Johannsen fortæller og understreger flere gange, at sociale medier handler om relationer.

"For de fleste af de virksomheder, jeg arbejder med, giver det god mening. De bruger nemlig relationer i forvejen - ikke nødvendigvis på nettet, men de kender til at ansætte en medarbejder gennem netværk, altså nogen kender nogen, som passer godt til den her stilling," forklarer han.

Og for mange virksomheder er der mere mening i at arbejde med at fastholde og udbygge relationer med eksisterende kunder end at styrte rundt for at hverve en masse nye kunder gennem store kampagner. Så det er altså ikke marketing, du skal satse på i onlineuniverserne.

Her kan du bruge de sociale medier

"De sociale medier er et godt redskab til at arbejde med relationer, da de leverer en infrastruktur, der gør det lettere at kommunikere med og fastholde relationerne til flere kontakter, end du fysisk kan nå, hvis du skal køre eller ringe fra sted til sted," siger Andreas Johannsen.

Han eksemplificerer med et par tænkte LinkedIn-grupper, hvor forhandlere kan udveksle ideer, kunder kan komme med feedback til produkter, og distributører kan give forhandlerne tips til, hvordan de bedst muligt kan sælge et bestemt produkt.

"Sociale medier kan ikke fuldstændig erstatte de fysiske relationer, vi har med vores kunder og samarbejdsparter, men de kan være med til, at vi kan håndtere relationer i større skala, lettere og billigere," fortæller han videre.

Alle virksomheder er bygget på relationer - relationer til og mellem kunder, leverandører, forhandlere, medarbejdere, chefer og så videre. Det er derfor ikke kun eksterne relationer, der med fordel kan håndteres ved hjælp af onlinegrupper.

"De sociale medier kan også bruges internt. Sociale medier kan bruges til at dele viden, blive bedre, forbedre produkter og binde organisationen sammen. De sociale medier kan bruges på tidspunkter, hvor vi ikke nødvendigvis kan se hinanden, for eksempel hvis en virksomhed har mange kørende sælgere eller kontorer flere steder i landet," siger Andreas Johannsen.

Når først de professionelle netværk er etableret på de sociale medieplatforme, kan også bruges til meget andet. Rekruttering er oplagt. Kundeservice og support er muligheder.  Og positionering kommer helt af sig selv, hvis du er synlig og aktiv i relevante fora og grupper på de sociale medier.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere