Arrow ECS, der er distributør for især mellemstore virksomheder i it-branchen, lancerede onsdag i sidste uge en portal, der skal fungere som salgskiosk for diverse cloud-tjenester.
Portalen ArrowSphere vil omfatte mange forskellige 'as-a-service' modeller heriblandt 60 infrastruktur-, platform-, storage- og software-versioner.
Forhandlerne kan sælge alt dette under eget navn i egne webbutikker, og ArrowSphere tilbyder også fra centralt hold at klare den komplekse afregning for de mange forskellige cloudtjenester og -produkter.
Efter lanceringen fulgtes CRN's udsendte med Ulrik Helio, Motus, Robert Buch, 2Waysit og Joakim Halvorsen fra Progressive til lufthavnen og fik på vejen deres vurdering af Arrow ECS's nye tilbud.
"Jeg kan se nogle muligheder, men det er ikke klart, hvilken skala ArrowSphere kommer op i. Du har EMC, Symantec, Citrix og vmWare, men for eksempel mangler Microsoft og andre af de store leverandører," siger Robert Buch, direktør, 2Waysit.
ArrowSphere er en brokerskal
Reelt er ArrowSphere bare en broker eller en markedsplads, hvor Arrow lægger noget value add ind bag afregningsfaciliteten (billing).
Hvor brugbar Arrows nye sky-portal bliver, vil afhænge meget af hvilket kundesegment, man retter sig mod, siger Robert Buch, som snarere ser store statslige institutioner eller en region som kunder end SMV-kunder eller enterprise ditto.
"Reelt er der bare tale om en broker-skal, og hvis du sælger cloud-tjenester med en EMC GUI, så vil interessen fra en IBM Business Partner være begrænset," påpeger Ulrik Helio, som i parentes bemærket selv er storsælger af netop IBM storage.
Groft sagt virker ArrowSphere således, at hvis en forhandler sælger sikkerhed fra Symantec, så går ordren til Symantecs portal, og data går derfra til Arrow og derfra videre til kunden, som eksempelvis kunne være Motus, Comm2 eller en helt tredje forhandler.
"ArrowSphere er en mulighed for a give en god overskuelighed over cloud-produkter og med en god sikkerhed, men spørgsmålet er, hvad jeg må connecte videre til, om jeg selv kan bestemme, eller om jeg bliver begrænset af, hvad Arrow bestemmer," siger Ulrik Helio.
"Tjenesten skal nok lige fordanskes lidt, men jeg vælger at være positiv," tilføjer Robert Buch.
Både han, Ulrik og Joakim er i hvert fald enige om, at der er en del åbne spørgsmål, der skal afklares som for eksempel hvor mange cloud-tjenester, ArrowSphere kommer til at omfatte og i hvor høj grad, de lader sig integrere i de enkelte forhandleres systemer.
"Microsoft er en oplagt mangel. Hvorfor har Arrow ikke spurgt Microsoft," spørger Ulrik Helio retorisk.
Afgørende hvor mange er med
Afgørende er det i hvor høj grad og hvor bredt ArrowSphere bliver i stand til at integrere cloud-baserede produkter og ydelser fra andre leverandører end de, som er i stald hol Arrow ECS.
"Det dur ikke, hvis kunderne nede i bunden af skærmen ser en bjælke, hvor der står 'klik her, hvis du også vil se vores Microsoft cloud-tjenester - og storage eller back-up cloud-tjenester og så videre, og der så dukker nye portaler op. Så har vi ikke hjulpet kunderne nok," siger Ulrik Helio.
Men igen både Ulrik, Robert og Joakim foretrækker at anlægge en positiv attitude og ser frem til, at Arrow melder mere klart og detaljeret ud om, hvor mange cloud-tjenester ArrowSphere omfatter, og i hvor høj grad de kan integreres i de enkelte forhandleres portaler og øvrige systemer.