Betalingstjenesten DIBS er på andet døgn ramt af en ukendt fejl.
Det betyder, at kun omkring halvdelen af alle net-betalinger kommer igennem i Norden.
DIBS har med omkring 60 procent af det danske marked en massiv andel af alle gennemførte betalinger, der foretages på nettet.
Nedbruddet har ramt en lang række virksomheder og myndigheder, som benytter firmaets tjenester til at opkræve betalinger fra kunder og borgere.
Kan ikke betale restskat
Således var eksempelvis Skat mandag ramt af fejlen, som gjorde det umuligt for borgere og virksomheder at betale retsskatten online den sidste dag, hvor man kunne slippe for den høje rente på skattegælden.
Hos DIBS fortæller COO Jacob Raavig, at firmaet arbejder på at løse problemerne uden at tjenesterne hos den fungerende halvdel af kunderne går ned.
Derfor tager det længere tid at udbedre fejlen end hvis det hele blev genstartet.
"Kunderne oplever, at der er nedsat kapacitet. Vi har nogle timeoutproblemer og tekniske issues," siger Jacob Raavig.
Problemerne hos DIBS startede søndag middag, hvor en af DIBS store betalingsleverandører, SDC, også fik problemer, der skulle vise sig at vare i dagevis.
DIBS er som en slags hub til masser af pengeinstitutter følsom for netop problemer hos disse, hvorfor er sammenhæng ikke er umulig.
Imidlertid arbejder firmaet med fejlsøgning på andre områder i øjeblikket.
Søndag aften opdaterede DIBS en række servere, som driftes af Fujitsu, efter at fejlen havde været til stede siden middag. Dette så ud til at løse problemet, men mandag morgen var den desværre gal igen, fortæller direktøren.
Her er årsagen til fejlene
I løbet af mandagen fandt DIBS ud af, at problemet er relateret til en række databasetimeouts, muligvis forårsaget af uhensigtsmæssigheder i firmaets egen dybe kode i det såkaldte betalingsgateway.
"Der er simpelthen noget som går ind og låser i vores databaser. Når vi har alle de her kald ud til vores leverandører, så kan der opstå en stor kombination af fejlmuligheder. Og det giver nogle timeouts," siger han.
Derfor er der ifølge Jacob Raavig tale om en omfattende fejlsøgningsproces, som ikke bliver kortere af, at firmaet satser på at bevare så mange kunder i drift under fejlretningen som muligt.
Så meget kørende som muligt
"Vi synes at vi har et ansvar overfor kunder som gør, at vi må holde så meget som muligt kørende. Hellere have halvdelen af tranaktionerne igennem end ingen," siger Jacob Raavig.
DIBS har tirsdag fortsat problemer med, at kun omkring halvdelen af betalingerne når i gennem. Det sker efter at systemet ellers i nat virkede normalt.
Men ifølge Jacob Raavig er det endnu ikke lykkedes at finde årsagen til, hvad der låser databaserne.
Derfor går jagten ifølge direktøren nu ind på at kontrollere infrastrukturen.
"Er der switches der hænger og dermed begrænser kapaciteten, eller er det nogle linjer," siger han.
Han fortæller, at DIBS ikke har fået noget alarmer fra noget af dette udstyr, som også andre overvåger.
Derfor er firmaet altså forsat i gang med at lede efter en ukendt fejl, som nu på tredje dag i træk har sat firmaets tjenester på halv kraft.
"Det der er så specielt er, at nogle kunder oplever, at stort set alt kører igennem. Og så er der kunder som oplever, at næsten intet kører igennem," siger Jacob Raavig.