Computerworld News Service: En chef fra Google hævder, at Chrome er verdens mest populære browser.
"At dømme ud fra al vores statistik og alt, hvad vi ser derude, så er Chrome verdens mest populære browser," bemærker Sundar Pichai, som er vice president for Chrome, ved selskabets udviklerkonference, Google I/O.
Pichais nye påstand er endnu mere dristig, end den han kom med i forrige måned ved Wall Street Journals All Thing Digital-konference, da han sagde: "Det er rimeligt at sige, at vi er nummer ét eller kun lige nummer to i alle verdens lande."
Under interviewet med Walt Mossberg, der skriver en klumme i Wall Street Journal, udtalte Pichai også:
"Vores interne data stemmer ret godt overens med, hvad StatCounter har påvist."
StatCounter, der leverer værktøjer til website-analyse, og som bruger analyse af trafikken på sine kunders websites til at leve statistik over browseranvendelse per sidevisninger, hævdede i forrige måned, at Googles Chrome for første gang have overgået Microsofts Internet Explorer som verdens mest anvendte browser.
Chrome stod ifølge StatCounter for 32,4 procent af alle sidevisninger i maj, hvilket således slog Internet Explorers samlede 32,1 procent.
Siden da har StatCounter og Net Applications, der er et andet website-analyse-firma, som også offentliggør browser-statistik, på skift kritiseret hinandens analysemetoder, og hævder selvfølgelig hver især, at deres egne tal tegner det mest retvisende billede af browsernes markedsandele.
Centralt i denne strid står påstanden om, at Chrome er skudt helt til tops i browsermarkedet.
Efter StatCounters påstand i forrige måned svarede Microsoft igen med et forsvar af Net Applications' metode og skældte StatCounter ud for, hvad selskabet kaldte "et personligt angreb" mod Roger Capriotti, der er chef for Microsofts markedsføring af Internet Explorer.
Så meget er afstanden rykket
Microsoft afviser dog nu at kommentere på Pichais påstand om, at Chrome er verdens mest populære browser.
En talskvinde for Microsoft udtaler dog, at selskabet stadig støtter Net Applications' metode.
"Vi anvender Net Applications for at få det mest nøjagtige billede af andelene i browsermarkedet," fortæller hun i et svar via e-mail.
Microsoft er kunde hos Net Applications og betaler ligesom mange andre selskabet analysefirmaet for adgang til statistik over browseranvendelse, som Net Applications hverken giver offentligheden eller medier adgang til.
StatCounters opgørelse af Chromes andel af det globale browsermarked i juni lyder på 32,76 procent, mens Internet Explorers andel angives til 32,31 procent. Chromes andel er ifølge StatCounter steget 0,33 procentpoint siden maj, mens Internet Explorers andel kun er steget 0,19 procentpoint.
Afstanden mellem de to browseres andel er således ifølge StatCounter steget fra 0,31 procentpoint i maj til 0,45 procentpoint i juni.
Oversat af Thomas Bøndergaard