Læs også:
Derfor investerer virksomhederne i social software
Hvis du tror, at Facebook bare er tant og fjas, så tro om igen.
69 procent bruger Facebook til at finde information om produkter og tjenester og beslutter sig for køb baseret på, hvad deres Facebook-venner "liker" og anbefaler.
Det viser en undersøgelse i en række store europæiske lande foretaget af virksomheden Reevoo om betydningen af kundevurderinger.
Reevoos undersøgelse viser, at flertallet af europæiske forbrugere læser anmeldelser på nettet, før de handler.
Det gælder for både detailhandlen, finansielle tjenester, bilhandel og rejser. 60 procent læser kundeanmeldelser, før de vælger bank- eller lånetjenester, tæt på 20 procent, når de tegner en forsikring, over 30 procent ved køb af bil og over 30 procent ved bestilling af rejser.
Undersøgelsen viser også, at vennernes anmeldelser og vurderinger på sociale medier skaber større troværdighed og er dobbelt så betydningsfulde som traditionelle informationskilder.
Vi vil have svar
"De svar, vi har fået i undersøgelsen, understreger, hvor afgørende virksomheders åbenhed er i forbindelse med at skabe tillid og troværdighed, men også vigtigheden af at tilbyde løsninger, der gør samspillet mellem brand og kunde samt kunder imellem lettere," siger Richard Anson, grundlægger af Reevoo.
Undersøgelsen viser, at 90 procent af kunderne forventer svar på deres spørgsmål inden for 24 timer. Hvis de ikke modtager svar, siger 34 procent, at de kan finde på at gå andre steder hen. Otte ud af 10 forbrugere anser kundeservice som afgørende for deres købsbeslutning.
Undersøgelsen viser også, at næsten 50 procent har brugt mobiltelefonen til at søge efter produktinformation eller læse anmeldelser, sammenligne produkter og skanne QR-koder.