En nigeriansk bankmand har brug for hjælp, og hvis du kan gøre ham en lille tjeneste, lover han til gengæld at overføre et tre-cifret millionbeløb til din bankkonto.
Du har sikkert også prøvet at modtage denne type mails, og undrende tænkt: "Hvor dumme er de folk, der hopper på den slags?"
Selv om det måske virker ulogisk, kan der dog være en god grund til, at svindelbrevene er så idiotiske, at de færreste hopper i fælden.
Det er i hvert fald postulatet i en ny forskningsrapport, der er udarbejdet af en forsker ved navn Cormac Herley, der er ansat i Microsofts forskningsafdeling.
Går efter de "dummeste"
Svindlerne er nemlig ikke ude på at snøre ComON-læsere og andre kritiske internetbrugere. Tværtimod.
Og ifølge Cormac Herley vil denne type utroværdige mails da også blive ignoreret af de fleste, der kan finde ud af at bruge en søgemaskine eller har brugt internettet i lang nok tid til at have modtaget lignende mails før.
Ligesom folk, der har familie og venner med en smule indsigt, heller ikke vil hoppe i fælden.
Tilbage er de mest utrænede og uoplyste internetbrugere, og de er de ideelle ofre for svindleren.
Ikke gratis at svindle
For selv om det er noget nær gratis for svindlerne at sende de mange e-mails ud, er selve svindelnummeret langt fra omkostningsfrit.
Den amerikanske forsker forklarer, at svindlerne som regel bliver nødt til at føre lange og tidskrævende mail-korrespondancer, før det lykkes at lænse offerets konto.
Med andre ord kan det være dyrt, hvis potentielle ofre hopper fra undervejs i svindlen, og derfor kan det bedst betale sig at sortere de kritiske internetbrugere fra i starten og udelukkende gå efter de allermest godtroende ofre.
Og derfor skriver svindlerne også ofte allerede i den første mail, at de kommer fra Nigeria, selv om det i sagens natur gør det betydeligt lettere at identificere dem som Nigeria-svindlere, skriver Cormac Herley i sin rapport, der netop har titlen "Why do Nigerian Scammers Say They are from Nigeria?".
Læs også: