Service-giganten Atea har fyret 26 medarbejdere som følge af Tata TCS' overtagelse af TDC-kontrakter for flere milliarder kroner fra CSC.
I forbindelse med virksomhedsoverdragelsen blev Atea underleverandør for det indiske kæmpeselskab og overtog et antal medarbejdere fra CSC.
Det har givet dobbelt kapacitet på en række områder, fortæller administrerende direktør Lars Johansson, der ikke ønsker at oplyse, hvor stor en del af de fyrede som er fra CSC.
Han betragter alle firmaets ansatte som Atea-medarbejdere, der behandles ens, uanset om de er nye, eller har været der i længere tid.
Tilpasning
"Vi foretager en organisatorisk tilpasning for at hente nogle synergier. I den forbindelse opsiger vi 26 medarbejdere, og der er nogle CSC-ansatte imellem, men for os er de jo Atea-medarbejdere," siger han.
Dermed er der ifølge direktøren ikke tale om, at 26 tidligere CSC-medarbejdere bliver sat på gaden et par måneder efter overtagelsen.
Atea har i stedet kigget på hele flokken af medarbejdere og vurderet, hvem der skulle undværes.
"Det garanterer jeg for. Jeg har været meget opmærksom på, at det ikke, i gåseøjne, er dem det går ud over," siger Lars Johansson, der mener at fyringer altid er trælse for de ramte og for virksomheden.
Han fortæller, at der ikke er specifikke uddannelsestyper eller fagområder, der bliver ramt.
Ikke massefyring
Atea har med omkring 1.500 medarbejdere kunnet gennemføre afskedigelserne af de 26 medarbejdere og undgået lov om masseafskedigelser.
Medarbejderne er ifølge Lars Johansson ikke fritstillet, men fortsætter perioden ud, indtil deres opsigelselse, hvorfor tidspunktet for sidste arbejdsdag er individuel.
Både CSC og IBM har i løbet af kort tid ligesom Atea fyret store flokke af it-medarbejdere.
Det kan du læse mere om her: