Gavekort, iPads og eksotiske rejser.
Det er bare nogle af de ting, som virksomheder lokker med i konkurrencer på Facebook.
En præmie kan være en let og effektiv adgang til at få flere likes på sin Facebook-side, men det er ikke ensbetydende med, at det er et godt middel at benytte sig af, mener Facebook-ekspert Thomas Bigum.
Han forklarer, at der skal være en meget tæt sammenhæng mellem det, du vil kommunikere med din side, og så den præmie som du udlodder.
"Jeg skal hilse dig og sige, at jeg hurtigt kan få mange likes, hvis jeg udlover en præmie på 25.000 kroner. Men spørgsmålet er, om det er de rigtige mennesker, der liker min side," siger han.
Pas på bingo-segmentet
For at få en effektiv kommunikation via din Facebook-side er det vigtigt, at du rammer din målgruppe ret præcist.
Men ifølge Thomas Bigum er der en risiko for, at mange af de personer, der ender med at like dit produkt, udelukkende er interesseret i den præmie, du tilbyder.
"I dag findes der en helt særlig gruppe af danskere, der udelukkende er på Facebook for at deltage i konkurrencer. Der findes fora, hvor de sidder og diskuterer, ‘hvor kan vi vinde noget i dag'. Det er et helt bingo-segment, der ikke laver andet end at deltage i konkurrencer og jage præmier," siger han.
Har du fundet en god idé til en konkurrence, hvor præmien matcher din målgruppe, skal du desuden være opmærksom på, at konkurrencen skal overholde Facebooks konkurrenceregler.
I denne artikel kan du læse en vejledning til, hvordan du gør det.
Læs også: