Over halvdelen af de danske it-chefer i en nordisk undersøgelse siger, at opfyldelse af nye krav fra forretningssiden er blandt deres største udfordringer lige nu.
Det er it-serviceleverandøren Steria, der hvert år gennemfører undersøgelsen "It-chefens udfordringer" i Danmark, Norge og Sverige, hvor 300 it-chefer fra større organisationer deltager.
De norske og svenske it-chefer er enige i, at det trækker tænder ud at skulle opfylde nye krav fra forretningssiden. Det mener 58 procent af nordmændene og 55 procent af svenskerne, der siger, at det er deres hovedudfordring i 2012.
Af andre udfordringer i 2012 peger it-cheferne især på effektivisering af it-driften og generel styring af it-projekter.
Dog har kun en tredjedel (34 procent) af de danske it-chefer projektkontrol som deres største udfordring.
Fokus på BPM
It-chefernes svar læner sig op af en anden stærk tendens i både privat og offentlig sektor, nemlig et øget fokus på Business Process Management, hvor generel optimering af processer og arbejdsgange er i højsædet, lyder det fra Sterias kommunikationschef, Flemming Enemark.
"Over en bred kam handler de største udfordringer for de skandinaviske it-chefer om styring og forbedring, hvad enten det er af selve it-projekterne, de tilknyttede underleverandører eller interne kompetencer, eller det drejer sig om kvalitet og stabilitet. Selvfølgelig er begge dele udfordringer i forhold til den daglige arbejdsgang og de øgede krav fra forretningssiden," siger han.