To af de store operatører på bredbåndsmarkedet, TDC og Cybercity melder begge om øget interesse i bredhånd skriver Børsen.
I øjeblikket sælger de to operatører 50 procent flere forbindelser til medarbejderbredbånd end normalt.
Mange virksomheder bruger, ifølge Henrik Clausen, administrerende direktør i Cybercity, bredbånd som en ekstra julegave til medarbejderne.
Han anslår, at Cybercity i øjeblikket er forhandler med virksomheder, som potentielt kunne betyde 25.000 flere kunder til medarbejderbredbånd.
Også hos TDC er man optimister, her regner man med at have oprettet forbindelse til 10.000 flere brugere af medarbejderbredbånd, inden året er omme.
Modellen holder
Men det er ikke kun fordi det er jul, at der er gang i salget af forbindelser.
Øget tiltro til bruttolønsordningen og forestående overenskomstforhandlinger gør bredbåndet attraktivt som løntilskud.
Indtil nu har været lidt usikkert, om modellen ville holde for presset fra Folketingets venstrefløj, men for en måned siden blev ordningen fredet af skatteministeren.
Mange arbejdspladser holder overenskomstforhandlinger til foråret, og her skønner Børsen, at bredbånd vil blive et godt forhandlingskort.
Bruttolønsordningen betyder, at hvis medarbejderen lader arbejdspladsen betale for hans bredbånd, og samtidig vælger at gå tilsvarende ned i løn, så dækker skattevæsnet op til 63 procent af løntabet, samtidig med at de vinker farvel til skatteindtægter på medarbejderens løn.
Bredbånd fra arbejdsgiveren koster derfor kun opstartsomkostningerne og risikoen for at medarbejderen stopper, og forbindelsen ikke kan siges op.