Computerworld News Service: Facebook har bygget fem mobil-apps, men står uden nogen oplagt måde at tjene penge på sine mobilbrugere.
Derfor vil det sociale netværk nu bygge en mobiltelefon, skriver New York Times.
Og jo, vi har hørt det før.
Dette er tredje gang, det rygtes, at Facebook udvikler en smartphone, der skal tage kampen op med Apple og Google, og som vil komme på hylderne en gang til næste år.
Men dette er første gang, at rygtet rigtigt giver mening, eksempelvis i lyset af det pres, der efter børsnoteringen er på Facebook for at skabe omsætning.
Første gang vi hørte rygter om en Facebook-telefon, var i 2010 fra TechCrunch.
Anden gang var i 2011 fra AllThingsD og drejede sig om et partnerskab mellem det sociale netværk og HTC.
Facebook afviste begge gange rygterne og de eneste særligt Facebook-orienterede telefoner fra producenten var to Android-telefoner med en vis integration i både software og hardware med det sociale netværk.
Produktet kom aldrig
Rygterne om Facebooks to første forsøg på at lave en smartphone havde ifølge den nye artikel i New York Times faktisk bund i virkeligheden, men de resulterede ikke i et egentligt produkt.
Det skyldtes, at det sociale netværk havde undervurderet, hvor vanskeligt det er at udvikle en smartphone.
Tredje gang ser det dog anderledes ud: Facebook har nemlig hyret over en håndfuld software- og hardware-ingeniører, der tidligere har været hos Apple, hvor de arbejdede på iPhone og iPad.
Med over 700 millioner brugere på verdensplan er Facebook sandsynligvis tæt på at opnå sit maksimale antal brugere.
Selvom det sociale netværk skaber indtægt ved hjælp af flere forskellige former for målrettede annoncer, så har det vanskeligt ved at tjene penge på de godt 200 millioner brugere, der anvender Facebook fra deres mobile enheder.
Dermed ikke sagt, at Facebook ikke har en stærk mobil tilstedeværelse.
Til iPhone alene har det sociale netværk fire forskellige apps:
En samlet app, der er blandt de mest downloadede fra App Stores historie (der også findes til Android); en Messenger-app (der også findes til Android); en app til administration af sider; og senest er Facebook Camera kommet til, som er en app, der minder om Instagram, som det sociale netværk købte i år for en milliard dollar - godt 5,9 milliarder kroner i dagens kurs.
Facebook har endda sin egen app-butik ved navn App Center, men mangler ret afgørende lokal integration i iOS.
Til forskel hertil kan iOS-brugerne tweete direkte fra de fleste indbyggede apps i Apples mobilstyresystem, ligesom de kan uploade billeder til Twitter.
Sådanne privilegier har Facebook ikke opnået fra Apple.
Oversat af Thomas Bøndergaard