Det var en stor nyhed, da danske Podio i sidste måned blev solgt, men der var til gengæld ikke meget snak om den pris, som amerikanske Citrix betalte.
Men nu er der kommet konkrete tal på bordet.
I årets første kvartalsregnskab fra Citrix kan man læse, at Citrix betalte 43,6 millioner dollar for Podio. Det svarer til cirka 261 millioner kroner. Beløbet blev betalt kontant.
Desuden har Citrix vekslet eksisterende medarbejderaktier i Podio til aktieoptioner i Citrix. De har med den nuværende aktiekurs en værdi på 50-60 millioner kroner.
Dermed er prisen endnu højere, end da Podio-direktør Tommy Ahlers solgte sin tidligere virksomhed Zyb til Vodafone før finanskrisen.
Podio ønsker ikke at kommentere på handlen, men det står klart, at salgsprisen skal deles mellem flere parter: Både medstifterne, Thomas Mygdal, der tidligt lagde penge i Podio, Tommy Ahlers, der havde penge med, da han tiltrådte som direktør, og Sunstone Capital, der skød 22 millioner kroner i Podio sidste år.
Det er en god pris
Med handlen satte iværksætter-kometen et flot punktum.
"Jeg synes, at der en rigtig god pris, når man tænker på, hvor kort tid Podio har været undervejs," siger Gregers Kronborg, partner i venturefirmaet Northzone, der ikke selv har investeret i Podio.
Han har som andre spekuleret på, om Podio kunne have fortsat på egen hånd.
"Det er altid et positivt dilemma, når man skal overveje at sælge på dette tidlige tidspunkt til en god pris eller fortsætte et par år og sælge til en fantastisk pris, men også med risiko for at miste det, man har. Jeg tror, at ejerne af Podio har taget en god beslutnining. Om de kunne have fået mere ved at vente, får vi aldrig svaret på," siger Gregers Kronborg fra Northzone.
Kunne vi have gjort det bedre?
En anden anonym kilde i investor-miljøet roser også Podio for en god pris. Men han kan ikke lade være med forestille sig en situation, hvor Podio på egen hånd var blevet et etableret verdensfirma med dansk ejerskab.
"Podio kunne måske have endt med at blive i stand til at købe andre og blive markedsleder. Ala SuccessFactors. Det er for mig det ærgerlige ved handlen".
Han peger desuden på, at nogle af Podios konkurrenter og lignende iværksætterfirmaer har været i stand til at tiltrække kapital eller lade sig børsnotere for beløb i samme størrelsesorden, som Podio har fået ved salget til Ctrix.
Firmaet Jive havde en succesfuld introduktion på børsen. Lithium har rejst over 50 millioner dollars. Og en konkurrerende samarbejdsplatform, 37signals, klarer sig også godt på egen hånd.
Det var en enig beslutning
Hverken Citrix eller Podio vil kommentere på finansielle forhold, og de vil helst fokusere på, at købet var en perfekt sammensmeltning af to firmaer med de samme visioner for fremtidens måde at samarbejde på.
"Der vil altid være 100 idéer og holdninger til sådan noget. Jeg kan bare sige, at alle omkring Podio og i teamet mente, at salget var det rigtige at gøre og bakkede om om det," siger medstifter Jon Froda til ComON.
Salget var den bedste måde at indløse Podios mission på, mener han.
"Vi står nu med kæmpe mulighed for at skabe en bedre og mere effektiv måde at arbejde på. Det har været vores løfte for brugere hele tiden. Vi er født ud af ambitionen om at give folk mulighed for at arbejde på den måde, de gerne vil, og ikke på den måde, som nogle ingeniører har besluttet. Så det var en helt central overvejelse i beslutningen om at sælge. Det er den bedste måde at hjælpe vores brugere," siger Jon Froda.
En af de konkrete muligheder er integrationen mellem Podio og det Citrix-ejede GoToMeeting, som lynhurtigt blev sat i stand.
"Jeg kan kun se Podio som en positiv historie for dansk iværksætteri. Vi har vist, at det godt kan lade sig gøre at lave en born global virksomed i Danmark. Vi satsede ret hurtigt på, at der i EU var så meget mobility, at det godt kunne lade sig gøre at tiltrække folk fra hele Europa til Danmark. Det ser jeg ikke kun hos Podio. Jeg ser det hos andre danske iværksættere, at de har fanget, at man kan have en international tilgang til forretningen og bevare god forankring i Danmark og satse på det, som vi er gode til i Danmark".
Podios salg kan smitte af på andre danske iværksættere, men Jon Froda ønsker ikke at kommentere sin eller de andre medstifteres mulige fremtid som angel-investorer. Deres oprindelige investor, Thomas Mygdal, er dog allerede i gang med nyt eventyr. Han har investeret i tyske Ezeep, der vil putte print i skyen.