I øjeblikket er ComON ved at finde Danmarks bedste 404-side, men hvordan laver man den mest optimale fejlside?
Det er der mange holdninger til. Her følger en række tips og tricks, hvis din hjemmesides blindgyde skal peppes op.
Ifølge gode gamle usability-ekspert Jakob Nielsen skal informationen på en fejlside være: "høflig, præcis og konstruktiv". Det skrev han helt tilbage i 2001.
"Lav fejlsider tydelige, gør det nemt for brugerne at løse fejlen, og hvis det er muligt, så gør gerne den besøgende klogere i forløbet," skrev han på Useit.com.
Det er lang tid siden, men den grundlæggende tanke er den samme.
Fire ting der skal være der
Det kan Anders Bruun skrive under på.
Han er digital rådgiver hos webbureauet Skybrud.dk.
"Din 404-side skal tydeligt vise den besøgende, hvilken hjemmeside han befinder sig på. Så brug eventuel samme design til din 404-side som på resten af din hjemmeside. Det er også en god idé at beholde den globale navigation, så den besøgende kan blive hjulpet videre," siger Anders Bruun.
Han uddyber med fire ting, som efter hans mening bør være obligatorisk på en fejlside. Der skal være et link til hjemmesidens forside. Der skal være link til et sitemap. Der skal være en søgefunktion. Og det skal være muligt for den besøgende at kontakte hjemmesideejeren.
Der er flere tips til gode fejlsider at finde hos SemClubHouse.
Vend den negative situation til en positiv oplevelse - drop tekniksnakken
Mange webbrugere er i flere år blev vænnet til, at en fejlside ofte var en blank, hvid hjemmeside med kort tekst (se øverst). Men det kolde teknik-sprog er en forkert vej at gå.
"Lad være med at komme med tekniske forklaringer på, hvorfor siden ikke kan vises. Fortæl i stedet den besøgende, at han er på den rigtige hjemmeside, men at den siden, som den besøgende leder efter, ikke kan vises. Forklar, hvad fejlen kan skyldes på almindeligt dansk for eksempel "Fejlen kan skyldes, at vi enten har slettet eller flyttet den side, du leder efter", og kom med idéer til, hvordan fejlen kan rettes - for eksempel "tjek om du har skrevet den rigtige adresse"," siger Anders Bruun.
Han mener desuden, at fejlsiden er et plads til kreativ udfoldelse.
"Siden skal først og fremmest være overskuelig og brugervenlig, men det kan godt blive suppleret med enten en grafisk oplevelse eller et glimt i øjet, der får fejlsiden til at give lidt værdi trods den lidt uheldige situation".