Facebook bliver i dag børsnoteret i USA, hvor virksomheden forventes at få en børsværdi på mere end 600 milliarder (!) danske kroner.
Investorerne sætter blandt andet deres lid til, at Facebook med sine omkring 900 millioner brugere på verdensplan vil være i stand til at øge sine annonceindtægter mærkbart og gøre Google rangen stridig som internettets annonce-konge.
Men ifølge en ny undersøgelse bør du måske både som potentiel annoncør og investor slå koldt vand i blodet.
Fordi noget tyder på, at Facebooks annoncemodel ikke er så effektiv, som de kunne ønske sig.
Kun få klikker på annoncer
En undersøgelse der er lavet i samarbejde med nyhedsbureauet AP og den amerikanske tv-station CNBC viser, at selv om 40 procent af den voksne amerikanske befolkning mindst en gang om ugen er aktiv på Facebook, så er det kun ganske få, der klikker på Facebook-annoncer.
83 procent af de adspurgte i undersøgelsen oplyser, at de aldrig eller kun sjældent klikker på Facebook-annoncer.
Og det skyldes ifølge nyhedsbureauet AP, at kunderne har en meget lav tillid til Facebook.
Hele 59 procent af de adspurgte siger, at de har ringe eller slet ingen tillid til Facebook, mens blot 13 procent oplyser, at de har høj tillid til Facebook.
Tvivlen om Facebook-annoncers effekt har blandt andet fået den gigantiske amerikanske bilkoncern General Motors, der er den tredjestørste annoncør i amerikanske medier, til helt at droppe sine annoncer på Facebook.
Bil-gigant dropper Faceboook
Ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal har General Motors netop trukket stikket på en annoncekampagne til en værdi på 57 millioner kroner - 10 millioner dollar - fordi virksomheden ikke føler, at annoncerne er effektive nok.
En analytiker fra it-analysehuset Forrester skriver på sin blog, at General Motors ikke er den eneste virksomhed, der er skeptisk over for annoncer på Facebook.
Der er tale om en tendens, hvor virksomheder ikke føler, at de får nok udbytte af deres Facebook-annoncer, og derfor overvejer at bruge deres annonce-budget på andre medier, skriver analytikeren.
Sådan opretter du en annonce
På trods af dette kan Facebook-annonce give dig en unik mulighed for at målrette dine annoncer mod meget specifikke segmenter.
Har du en webshop, der eksempelvis sælger billigt mærkevaretøj til kvinder, kan du på Facebook målrette dine annoncer, så de rammer unge piger, der netop er fan af det tøjmærke, som du har på tilbud.
Overvejer du at oprette en Facebook-annonce, kan du læse PC World Business Centers guide til, hvordan du gør.
Har din virksomhed gode eller dårlige erfaringer med Facebook-annoncer, vil PC World Business Center gerne høre fra dig.
Skriv til j.wittorff@idg.dk.
Læs også: