Danmark er et af de lande, hvor eleverne i Folkeskolen bruger mest tid på computere, uden at det fører til bedre læsefærdigheder, skriver Politiken.
"Der er alt for mange eksempler på it-projekter, der har haft fuldstændigt uklare og diffuse mål i forhold til elevernes læring," siger Jørgen Søndergaard, formand for Skolerådet, til avisen.
Ifølge ham har både kommuner og staten en tendens til, at it-virkemidlerne kommer til at overskygge det egentlige formål som er at gavne skoleelevernes læringsproces.
"Vi savner den overordnede tænkning, der handler om, hvordan vi får brugt it til noget, der gavner eleverne i deres læringsproces," siger Jørgen Søndergaard til Politiken.
Han mener, at det 'grundlæggende er fornuftigt,' at der er computere på skolerne, men at alt for mange af investeringerne har været båret af en fascination af, at der er kommet noget ny teknologi, som lige skal afprøves.
"Det er klart en mangel, at det ikke har givet sig udslag i, at vi har fået en bedre undervisning," mener han.
Karin Levinsen, der er lektor på Aalborg Universitet, siger til Politiken, at det efter hendes mening vil være en meget dårlig ide at 'tæppebombe landet med endnu flere interaktive tavler, iPads og dårlige digitale læremidler.'
I stedet efterlyser hun lærere med de rigtige kompetencer.
Læs også:
Hver femte folkeskole er digital tilbagestående.
Skod-it koster skolelærerne dobbeltarbejde.