Læs også:
It-chefer: Mobil-revolution lige så vigtig som internettet
Mobility - den vigtigste megatrend for dig netop nu
Sådan kommer du over mobility-problemet
Medarbejdere, der slæber eget grej med på jobbet, kan være en udfordring for it-chefen.
Men der er også muligheder forbundet med de mange mobile enheder, som florerer i virksomhederne.
Uanset, om du betragter de mobile enheder som et gode eller et onde, så påvirker de i dag medarbejdernes holdning til elektronik. Dermed kommer smartphones og tablets også til at influere på it-chefernes arbejde.
En undersøgelse, der er udarbejdet af konsulenthuset Accenture, peger på, at mobile enheder og apps sågar kan få lige så stor indflydelse på it-ledernes dagligdag, som internettet fik i 1990'erne.
Og Accentures senior manager Kim Bech, der til daglig sidder med ansvaret for mobility-området hos konsulentvirksomheden, mener da også, der er god grund til at tænke mobilitet ind i firmaets it-strategi.
Virksomheden skal beslutte sig
Kim Bech forklarer, at it-afdelingen er nødt til at finde ud af, hvad de skal svare medarbejdere, der kommer med et ønske om at tilgå deres arbejdsmail og kalender på deres private udstyr.
"Nogle medarbejdere tilgår det alligevel, selvom det ikke 'er muligt'. De finder bare nogle huller. Det er det, der sker med 'consumer electronics', som skyller ind over virksomhederne lige nu," siger han.
Det er primært unge mennesker, der kommer direkte fra studiet, som også går under betegnelsen Generation Y, der er vant til at bruge eget udstyr på studiet og i dagligdagen.
"De forventer selvfølgelig, at de kan bruge en iPhone eller en iPad på deres arbejde i stedet for den telefon, de har fået udleveret af arbejdspladsen," fortæller Kim Bech.
"Man er nødt til at tænke på virksomhedens behov, og hvordan man får forretningsmæssig værdi ud af, at folk har eget udstyr med på arbejdet," siger Kim Bech.
Men det er ikke nok.
"Derudover skal kunderne tænkes ind i løsningen, så de også kan blive mere effektive," fortsætter han og opregner følgende fem råd til en it-strategi, der omfatter mobile enheder.
Disse fem punkter skal være med i din mobil-strategi
1. Virksomhedens ansvar
Når behov og forretningsprocesser er på plads, er et af de første spørgsmål, der melder sig, hvad virksomheden skal tage ansvar for?
"Man kan vel ikke forlange, at en virksomhed tager ansvar for de private apps? Det skal man i hvert fald overveje grundigt," konstaterer Kim Bech.
Og der er nok af overvejelser at tage hul på.
Er hele enheden virksomhedens ansvar? Skal selskabet kun tage ansvar for software? Eller skal reglerne strammes så meget, at virksomheden kun tager ansvar for egne applikationer på de enkelte devices?
Desuden har virksomheden mulighed for at styre, hvad der må installeres på en enhed ved hjælp af device management.
"Det kan dog blive problematisk, når det er medarbejderens eget udstyr, som virksomheden pludselig bliver herre over," siger Kim Bech.
2. Sikkerhedsniveau
It-afdelingen skal finde ud af, hvorvidt de applikationer, den ønsker at bruge i virksomheden, indeholder data, som udgør en sikkerhedsrisiko for virksomheden.
"Virksomheden skal vurdere, hvilket sikkerhedsniveau den ønsker på sin applikationsløsning og gøre op med sig selv, om der skal pinkode på selve enheden, eller der skal være password på hver eneste applikation," forklarer Kim Bech.
Dernæst skal virksomheden finde ud af, hvorvidt data skal krypteres, og om medarbejderen skal kunne logge ind, når vedkommende er offline.
"Den type af spørgsmål skal være med, når vi diskuterer sikkerhed," siger Kim Bech.
3. Enterprise-arkitektur
Når sikkerhedsniveauet er på plads, kan virksomheden se på, om interne applikationer skal lægges ud på en offentlig app store.
Hvis ikke skal virksomheden til at opbygge en intern enterprise app store, der kan huse applikationerne.
Ifølge Kim Bech er der få virksomheder i dag, som har sådan en intern app store, men flere er ved at etablere dem.
"Herefter skal man diskutere, hvilken middleware skal der til, hvis applikationerne skal forbinde til de eksisterende ERP-løsninger på en sikker måde, så du beskytter dit ERP-udstyr. Den slags middleware har virksomhederne traditionelt ikke," siger han.
4. Netværk
Når den del af enterprise-arkitekturen er på plads, skal virksomheden kortlægge sit netværk, og den skal samtidig beslutte, om netværket skal lægges om.
"Måske skal du ændre segmenteringen af dit netværk. Nu har du lige pludselig en masse 'bring your own device' (BYOD), og derfor må du afklare, om det er en sikkerhedsrisiko at tilslutte disse til det interne netværk," forklarer Kim Bech.
Det er væsentlige overvejelser, man skal gøre sig om sin enterprise-arkitektur, som netværket også hører under.
5. Understøttelse
Til sidst skal man finde ud af, hvordan man vil understøtte de forskellige mobile enheder.
Det gælder både support af applikationer og selve enhederne. Skal de understøttes ligesom telefonerne eller som de bærbare computere?
Vælger man at supportere samtlige styresystemer, skal man udvikle apps til de forskellige platforme.
Det kan man komme udenom ved at lave løsninger i HTML5, så den samme løsning virker på alle platformene. Det giver dog problemer, hvis medarbejderne vil tilgå systemet i offline-tilstand, vurderer Kim Bech.
Læs også:
It-chefer: Mobil-revolution lige så vigtig som internettet