Læs også:
Her er otte CRM-trends du skal holde øje med
Computerworld News Service: IBM planlægger at erstatte sine Siebel-baserede produkter til customer relationship management (CRM) med open source software-as-a-service (SaaS) produkter fra leverandøren SugarCRM.
Det skriver Wall Street Journal.
Hvis det er tilfældet, vil det for Siebel være tab nummer to for nylig af en stor kontrakt, da Hewlett-packard for nylig offentliggjorde, at selskabet vil erstatte platformen med produkter fra SaaS-leverandøren Salesforce.com.
Denne udvikling er dog ikke overraskende, eftersom Siebel i 2005 blev købt for 32 milliarder kroner af Oracle, der er en stor konkurrent til både IBM og HP.
"IBM havde verdens største udrulning af Siebel-applikationer, og vi ser denne udskiftning som endnu et tegn på det pres, som Oracles applikationsforretning er under," siger Pat Walravens fra investeringsbanken JMP Securities.
SugarCRM distribuerer sin software via 400 forhandlere på verdensplan og skaber omsætning ved at tilbyde support-services i forbindelse med open source-produkterne.
Nick Halsey, der er marketingsdirektør og chef for forretningsudvikling hos SugarCRM, ønsker hverken at afvise eller bekræfte, om IBM udskifter sine Siebel-installationer med SugarCRM.
Han udtaler dog, at "open source-tilgangen er meget disruptiv," det vil sige forstyrrende for den gældende måde at gøre tingene på.
IBM har ikke svaret på en henvendelse om at kommentere på sagen.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: