Læs også:
Officielt: Her er det nye Google Drev
Google Drive: Så vide rettigheder skal afgive til Google
Microsoft booster gratis-tjenesten SkyDrive
Google netop lancerede Google Drive kan ende i noget rigtig stort.
Det skriver Forrester-analytiker Rob Koplowitz i et blogindlæg, hvor han giver sit bud på, hvorfor det at kunne opbevare, dele og synkronisere indhold skulle være noget specielt, bare fordi det nu er en tjeneste fra Google.
"Indtil nu har Google adresseret virksomhederne ved at forsøge at erstatte to af de mest grundfæstede applikationer, email og kontorpakke."
"Google forsøgte basalt set, indtil Drive, at flytte noget ret så tungt. Det marked, de henvendte sig til, var små virksomheder (nogle af dem har og vil vokse sig store) og virkelig fremadskuende organisationer, der var villige til ret dramatiske forandringer. Store, ikke-risikovillige
selskaber. Nej, ikke ret meget."
"Så kom Google Drive. Indholds-storage er centrum i en større omvæltning," lyder det fra Rob Koplowitz.
Her er muligheder for Drive
Forrester-analytikeren peger på tre indikatorer for, at Google Drive kan udvikle sig til andet og mere end blot endnu en Google-tjeneste.
For det første er Dropbox en tjeneste, der allerede anvendes af mange medarbejdere, selvom det ikke er noget it-afdelingen er med på. Hvis man vil forbyde Dropbox, skal man have et alternativ.
For det andet er behovet for at kunne tilgå og samarbejde om indhold fra forskellige steder og enheder stigende.
For det tredje investeres der i disse år massivt i content management-systemer som eksempelvis Sharepoint fra Microsoft.
Forrester-analytikeren peger på, at Drive måske netop kan tilbyde de her ting.
"De (Google, red.) kan også blive it-afdelingens favorit, fordi de giver brugerne noget, de virkelig ønsker, og giver værdi. De kan også lægge et regulært pris-pres på markedet. Og ja, de kan virkelig tilføje unik værdi til indhold i form af de søgninger, som de klarer så godt," skriver Rob Koplowitz.
Læs også:
Officielt: Her er det nye Google Drev