Læs også: Derfor er CSC-konflikten en nedtur for alle parter.
Adjunkt Anna Ilsøe fra Sociologisk Institut på Københavns Universitet har i månedsvis forsket i CSC-konflikten og mener, at vi alle kan lære af den.
For det første er den tid, hvor alle it-folk per automatik kan opfatte sig selv som uundværlige, og dermed forlange særlige løn- og arbejdsvilkår, forbi, mener hun.
"Med globaliseringen er flere og flere it-arbejdspladser under pres. Omvendt er der fortsat nogle særlige it-specialister i Danmark, der er i høj kurs," siger Anna Ilsøe.
Ergo, er billedet blevet markant mere broget, end det var bare få år tilbage, vurderer adjunkten.
Nogle specialiserede jobfunktioner, som man få år tilbage troede, var umulige at flytte ud, outsources i dag.
Mere nuanceret syn på it-arbejdspladser
Omvendt henter man i dag i stigende grad andre mindre specialiserede jobfunktioner hjem igen, fordi danske medarbejderes selvstændighed spiller en afgørende rolle for kvaliteten, peger hun på.
CSC-konflikten endte netop i en stor konflikt, fordi opfattelserne og parterne var så langt fra hinanden.
"Derfor skal vi altså alle tænke lidt mere nuanceret omkring it-arbejdspladser i Danmark, hvor nogle altså fortsat kan have høj markedsværdi, mens andre er under pres fra konkurrencen fra udlandet," mener Anna Ilsøe.
Du kan læse hele Anna Ilsøe redegørelse om konflikten her.
Læs også: Derfor er CSC-konflikten en nedtur for alle parter.