Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Du bliver snart presset til at e-maile med kommunen

To lovforslag, der netop er blevet fremsat i Folketinget, kan få stor betydning for din digitale hverdag.

Læs også: 

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark

Så meget sparer Danmark på at skrotte papirbrevene

Fredag den 13. april 2012 er en vigtig skæringsdato for digitaliseringen af den offentlige sektor i Danmark. 
Det skyldes to lovforslag, der i formiddags blev fremsat på Christiansborg.

Det ene forslag går på at gøre det obligatorisk for alle personer over 15 år at have en digital postkasse, mens det andet lovforslag skal bane vejen for at indføre tvungne selvbetjeningsløsninger.

Lovforslagene bliver førstebehandlet den 26. april, og det forventes, at lovforslagene når at blive færdigbehandlet, inden Folketinget går på sommerferie.

Træder i kraft om et halvt år

Hvis lovforslagene som forventeligt bliver vedtaget, kan danske virksomheder se frem til at skulle kommunikere digitalt med offentlige i 2013, mens det for borgernes vedkommende gør sig gældende fra 1. november 2014.

De tvungne selvbetjeningsløsninger bliver derimod allerede en realitet fra 1. december i år.

"Disse tiltag handler først og fremmest om et stort besparelsespotentiale," forklarer vicedirektør Lars Frelle-Petersen fra Digitaliseringsstyrelsen om dagens to lovforslag til øget digitalisering i den offentlige sektor.  

Hvor meget det konkrete besparelsespotentiale ligger på, er dog stadig uvist, da Digitaliseringsstyrelsen i disse uger regner på business cases.

Men frem mod 2015 forventer de offentlige myndigheder, at besparelsen ligger i milliardklassen.

Verdenshistorie i den indbakke

Lars Frelle-Petersen fortæller, at såfremt lovforslaget om digital post bliver stemt hjem, så vil Danmark være det første land i verden, der indfører en obligatorisk e-mailordning mellem det offentlige og borgerne.

I praksis betyder det, at alle danskere i 2014 skal have en digital postkasse enten via Borger.dk eller hos e-boks, der har kontrakt med det offentlige frem mod 2014 med mulighed for forlængelse til 2015.

I dag har omkring 800.000 danskere en sådan ordning.

Kan fravælge digital post

Alene på postområdet med udbredelsen af digital post og en konsolidering af papirbrevene i fjernprintløsninger er der 2,5 milliarder kroner i mulige besparelser.

Det er dog næppe den reelle besparelse, da alle danskere har mulighed for at fravælge den digitale post og i stedet kræve at få fysiske breve fra det offentlige.

Dertil kommer, at der stadig verserer usikkerhed omkring signeringen af breve fra det offentlige, efter Ombudsmanden tidligere er gået ind i en sag om manglende underskrifter fra kommunen til en borger. 

Afklaringen på de manglende kruseduller på offentlige digitale beskeder forventes dog afklaret i efteråret ved ændringer i forvaltningsloven omkring underskriftskravet. 

"Vi forventer ikke, at offentlige myndigheder skal sætte underskrifter på deres digitale post, men der kommer nok noget andet, der gør mailen autoritativ," lyder det fra Lars Frelle-Petersen.

Kan ikke vælges fra

For borgerne vil afsendelse af post fra deres digitale post med NemID-login være nok til at verificere afsenderen. 

Selvbetjening kan ikke fravælges

På selvbetjeningsområdet er der ingen kære mor - her skal alle til tasterne, selv om op mod 400.000 ældre borgere aldrig eller sjældent har benyttet internettet

Lars Frelle-Petersen forklarer, at borgerne dog kan forvente hjælp til selvbetjeningsløsningerne på borgerservicecentrene eller bibliotekerne, hvis de føler sig usikre på nettet. 

"Der er ingen tvivl om, at vi får nogle udfordringer i denne proces - også med ting, som vi slet ikke har forudset, men samtidig bringer det også Danmark meget længere frem i den digitale vogn," siger han. 

I dagens lovforslag er der fire konkrete områder, som skal gøres obligatoriske, og det drejer sig om anmeldelse af flytning, ansøgning om dagtilbud, indskrivning i folkeskole og skolefritidsordning og ansøgning om sundhedskort og EU-sygesikringskort. 

I dag findes der allerede obligatorisk selvbetjening i forbindelse med SU-ansøgning, Skats boligjob-ordning og rådighedserklæring på jobnet.dk. 

Mere selvbetjening på vej

De obligatoriske selvbetjeningsløsninger i dagens lovforslag er dog kun første bølgeskvulp mod flere selvbetjeningsløsninger mellem danskere og den offentlige sektor. 

For allerede i 2013 er yderligere 18 områder på vej til at blive obligatoriske på selvbetjeningsområdet. 

Lars Frelle-Petersen erkender, at ikke alle løsninger i dag i deres nuværende form er lige fikse at sende på nettet. 

"Mange steder er det faktisk rigtig skidt, og flere løsninger til lancering i 2013 og 2014 er bare ikke lavet ordentligt endnu," siger han.  

Der er dog håb forude, da danskere for nyligt i en EU-undersøgelse blev anset som de mest selvbetjeningsparate borgere, og vi i mere end 10 år har brugt bankernes tast-selv-løsninger. 

Gladere kunder i butikken

I forbindelse med både indførelsen af den digitale postkasse og de tvungne selvbetjeningskrav vil staten kommunikere grundigt med borgerne om den fagre nye verden. 

"Alle danskere vil modtage et brev i forbindelse med indførelsen af digital post, og det kan i mange tilfælde være det sidste papirbrev fra det offentlige," lyder det fra Lars Frelle-Petersen. 

Han mener samtidig, at trods de barske økonomiske realiteter, vil både selvbetjening og indførelsen af den obligatoriske digitale post betyde et kvalitetsløft for mange danskere. 

"I dag kan du ikke kommunikere digitale med et hospital, men det vil være tilfældet fremover, og det kan eventuelt åbne for, at borgerne selv booker deres tider. Set fra sygehusenes side er det naturligvis en omstillingsproces, men det vil givetvis også betyde gladere kunder i butikken," siger Lars Frelle-Petersen. 

Målsætningen frem mod 2015 lyder på, at 80 procent af danskerne modtager digital post, og det samme antal forventes at benytte selvbetjeningsløsningerne.

Læs også: 

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark

Så meget sparer Danmark på at skrotte papirbrevene




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere