Artikel top billede

Fujitsu overvejer retailmarkedet

Globalt har Fujitsu øjnene på retailmarkedet, men der er endnu ingen konkrete planer i Danmark.

Consumerization har gjort, at grænserne mellem B2B- og retailprodukter ikke længere er så skarpe, og det har gjort, at traditionelle B2B-producenter som Fujitsu nu kigger nærmere for markedet for private forbrugere.

"Fujitsu globalt ser rigtig meget på consumermarkedet i øjeblikket i forbindelse med consumerization, fordi flere og flere virksomheder lader medarbejderne selv købe pc'er. Der ser man en helt ny trend, der begynder at drive en ændring i salget og hvilke kanaler, produktet bliver købt i. Og det er vi godt klar over som virksomhed," siger salgsdirektør i Fujitsu Danmark Peter Koch.

I Norge har producenten allerede fået foden inden for på retailmarkedet. Fujitsu Norge har lavet en salgsaftale med Coop, der sælger Fujitsus Lifebook AH531.

Men et tilsvarende skridt skal vi ikke forvente i Danmark på nuværende tidspunkt.

"De maskiner, som nordmændene nu sælger via Coop er rent faktisk B2B-maskiner. Vi har dem i øjeblikket på et prispunkt, hvor nogle retailere godt vil sælge dem, men det er rent faktisk business-maskiner," siger Peter Koch.

Men i Danmark kan man faktisk godt som privatperson få fingrene i en Fujitsu-pc. Computercity er nemlig en af de forhandlere, der til tider har Fujitsu-produkter.

"Løbende har vi noget salg til Computercity, hvor man altså kan købe vores produkter. Men det er B2B-maskiner, så det er gerne små erhvervsdrivende, der skal have en business-maskine, men som synes, det er rart at handle et sted, hvor man kan se produkterne," fortæller Peter Koch.

Selvom der i Danmark ikke er nogen konkrete planer om at indtage retailmarkedet, så fortæller Peter Koch, at flere og flere produkter har en højere grad af standardisering og dermed breder sig på tværs af kanalerne.

Ultrabooks og tablets er eksempler på produkter, der passer i begge kundesegmenter, og de vil derfor med stor sandsynlighed blive solgt på retailmarkedet såvel som på B2B-markedet.

"Vi kigger på mobiltelefoner, nye tablets, pc'er og klientprodukter med mulighed for også at afsætte dem gennem retailkanaler. Men der foreligger ingen håndfaste planer pt.," siger Peter Koch.

Fujitsu lancerer i juni en Android-tablet, Stylistic M532. Men Peter Koch vil på nuværende tidspunkt ikke udtale sig om, hvilke kanaler tablet'en bliver sat til salg i.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere