Computerworld News Service: Mobilselskaberne mistede sidste år over 323 milliarder kroner - det er mere end seks procent af branchens globale omsætning - på grund af utilstrækkelige processer til såkaldt revenue assurance og håndtering af svindel, konkluderer en ny rapport.
Mobilselskaberne står ifølge de dystre udsigter i rapporten fra Juniper Research overfor det "mareridtsscenarie", at tabene vil være femdoblet i 2016, hvis ikke teleselskaberne implementerer afhjælpende foranstaltninger i løbet af de næste fem år.
Hvis ikke selskaberne investerer i teknologi, der kan beskytte deres omsætninger, vil de ifølge Juniper miste endnu mere end i dag til svindel, når 4G begynder at få fodfæste i markedet.
Rapporten Mobile Revenue Assurance & Fraud Management: Business Strategies & Forecasts 2012-2016 fremhæver, at mens teleselskaberne integrerer et større og større udvalg af enheder og samtidig håndterer en kraftig stigning i trafikken i mobilnetværkene, så følger fakturerings-systemerne ikke med udviklingen.
Derfor er teleselskaberne ifølge Juniper i stigende grad ikke i stand til med tilstrækkelig nøjagtighed eller effektivitet at registrere transaktionerne på deres netværk. Kompleksiteten har resulteret i større provenutab i kraft af tab på debitorer og større risiko for svindel.
Men med en vedvarende investering i teknologier til revenue assurance og håndtering af svindel kan dette "svind" falde til fire procent af omsætningen i 2016, hvilket udgør en reduktion på knap 84 milliarder kroner sammenlignet med 2011.
Windsor Holden, der er medforfatter til rapporten, udtaler:
"I takt med at branchen mere aggressivt går ind i 4G/LTE, risikerer teleselskaberne at underminere eventuel omsætning fra tillægstjenester ved fortsat at undlade at investere i passende forretningsunderstøttende systemer."
"På trods af de indledende omkostninger demonstrerer systemer til revenue assurance og håndtering af svindel tydeligt deres værd i investeringsafkast."
Oversat af Thomas Bøndergaard