Kopi- og printproducenten Xerox vil have flere forhandlere ind i folden i et forsøg på at slå konkurrenter som Konica Minolta, Ricoh og HP af banen.
Allerede i slutningen af 2011 udvidede Xerox sin forhandlerbase med otte nye forhandlere. I år er målet at yderlige fem nye forhandlere, skal melde sig under fanerne.
Xerox forhandlerdirektør Kirsa Christensen fortæller, at de nuværende 28 Xerox-forhandlere i dag har 56 sælgere på landevejene, og målet er, at det tal i løbet af i år skal øges til i alt 86 kørende sælgere.
"Vi har aldrig nogensinde haft så mange sælgere i SMB-segmentet, Vores mål er, at øge det samlede salg med 30 procent i 2012, og den vækst skal komme fra SMB-markedet," siger Kirsa Christensen.
Satsningen på SMB-kunderne er et led i Xerox nye forhandlerstrategi, som blev skudt i gang for godt et år siden. Xerox lægger nu mere vægt på den del af markedet fremfor salget til enterprisekunder og det offentlige.
Xerox lokker sine nye forhandlere med et servicekoncept, som ifølge Kirsa Christensen sætter Xerox-partnerne i stand til at levere service til kunderne, uanset hvilket producentnavn, der står på printeren eller kopimaskinen. Håbet er, at god service på sigt skal lokke kunderne til at gå helt over til Xerox-produkter og -løsninger.
"Servicekonceptet giver vores partnere en sikkerhed for deres forretning. De behøver ikke at sælge noget i første omgang, men vi håber selvfølgelig, at de med tiden kan sælge Xerox-maskiner til kunderne," siger Kirsa Christensen.