Man kan sige meget godt om det kommunale selvstyre, men nogle gange virker det sgu lidt fjollet, at knap 100 organisationer kæmper med hver deres begrænsede ressourcer om at løse præcis den samme opgave på hver deres måde.
Især i den digitale del af verden, hvor en god løsning er lige til at kopiere.
I øjeblikket er der en hurtigt voksende trend mod at benytte open source i kommunerne. Kommunale websites udvikles i stigende grad i Drupal, Umbraco og andre open source-løsninger.
Og det er fornuftigt, for så kan man dele udviklingen med hinanden og spare både tid og penge. Jeg kender især til Drupal, som for nylig førte til et større møde mellem interesserede og involverede kommuner, som så store perspektiver i at dele. Det er fornuftigt og godt.
Men de spæde danske skridt er for intet at regne i forhold til udviklingen i Storbritannien. Her har man siden februar sidste år arbejdet på at udvikle en supersimpel offentlig portal til borgerne.
Den er drastisk anderledes: Forsiden er et søgefelt, og finder man ikke, hvad man leder efter i første omgang, må man søge igen.
Her er ingen dømt-til-at-mislykkes-forsøg på at organisere indholdet i træstrukturer og menuer - til gengæld er det en virkelig stærk søgefunktion og et superhurtigt, superenkelt og (indholdet taget i betragtning) superoverskueligt website. En sand fornøjelse at klikke rundt i.
Projektet er nu gået fra alpha-versionen (alphagov.co.uk) til beta (gov.co.uk) - al koden er skrevet igennem på ny - og kan i øvrigt hentes ganske gratis på github.
Hvor svært kan det være
Interfacet er kogt helt ned til det absolut nødvendige. Less is more-filosofien kommer smukt til udtryk her.
Skal du have et pas? En byggetilladelse? Vil du ansøge om boligstøtte? Bare skriv det i søgefeltet, og du finder det.
Informationen er forbilledligt enkelt skrevet - og med et klik er man i gang med at ansøge digitalt. Ja, hvis det ikke var for deres gyselige madvaner, var det lige før, jeg ønskede, at jeg var brite.
Herhjemme har vi borger.dk. Den har en masse information på en masse knap så overskuelige sider.
Søgefunktionen er blevet bedre, men informationen er stadig tung at konsumere - og når vi kommer til at skulle udføre en egentlig ansøgning, skal vi vælge hver vores kommune, hvorefter vi bliver stillet om til den lokale løsning.
Jeg har ikke prøvet dem alle - og jeg har endnu ikke set en god selvbetjeningsløsning.
Forskellen på de to forsøg er tydelig. Borger.dk er en evolution - en stædig trin-for-trin udvikling i kunsten at betjene borgerne digitalt. Gov.uk er en revolution.
Det hele er gentænkt, det hele er bygget fra ny. Det hele er udviklet i samarbejde med borgerne og en lang række bidragsydere udi sindrige koder.
Borgere bruger sitet, kommenterer på Twitter og andre steder - og teamet bag arbejder på den fede måde, ændrer, justerer og beder brugerne prøve igen. Er de bedre nu?
Se selv på gov.uk. Klik på "take the tour" øverst til højre for en kort forklaring, klik på "Beta"-linket og se, hvor aktivt udviklerne kommunikerer med borgerne. Og leg løs på sitet for at se, hvor smukt de skærer informationen til. Det er til at få tårer i øjnene over.
Evolution er godt, revolution er bedre. Og det er lige før, jeg hellere vil være brite.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.