Læs også:
To år efter lancering: Så lillebitte er Windows Phone
Da Nokias nye CEO Stephen Elop erklærede, at det var slut med styresystemet Symbian i Nokia-telefonerne til fordel for Windows Phone, skød han sit firma i foden.
For meget få brugere er interesseret i at bruge Windows Phone. De vil have Android og iPhone og ikke Microsoft- systemet.
Det mener i hvert fald den amerikanske teleekspert Tomi Ahonen på sin blog, hvor han ikke lægger fingre imellem, når han hamrer på dommedagstrommerne for Nokia og Microsofts satsning på smartphone-markedet.
Tomi Ahonen er tidligere direktør i Nokia og har skrevet 12 bøger om mobiltelefoni. Han er rangeret som den mest indflydelsesrige mobilekspert af Forbes og holder jævnligt foredrag ved konferencer.
Han bor i Hong Kong og er rådgiver top 500-virksomheder over hele kloden.
Nokias Windows Phone-strategi bygger på en latterlig misforståelse, hvor Nokia-chefen troede, at han kunne stoppe det svigtende salg ved at forlade Symbian-platformen, mener Tomi Ahonen.
"Valget stod mellem Nokias egen Linux-baserede og open source-platform MeeGo, Googles ligeledes Linux-baserede og open source-platform Android eller den proprietære og lukkede Microsoft Windows Phone," skriver Tomi Ahonen og fortæller med hårde markedstal, at valget af Windows Phone var helt forkert.
Og så faldt salget
Lige før Nokia skiftede fra Symbian til Windows Phone sidste år i februar var markedsandelen af Nokia-smartphones med styresystemerne Symbian og Maemo kombineret med alle smarthones med Windows Phone, HTC, Samsung, LG, SonyEricsson, Motorola og så videre, 39 procent.
I fjerde kvartal af 2011 var markedsandelen 14 procent.
Det får Tomi Ahonen til at konkludere, at der altså ikke kommer en ørn ud af at parre to kalkuner.
"Et komplet spild af flere end seks ud af 10 i Nokias og Microsofts samlede kundebase, der flygtede til iPhone, Android og Blackberry."
Du kan læse mere om Nokias fatale Microsoft-strategi på Tomi Ahonens blog.
Markedsandele opgøres forskelligt fra et analysehus til et andet, og den seneste opgørelse fra IDC viser, at Nokia havde en samlet markedsandel på 27 procent.
Det var et fald på 7,9 procent i forhold til året før.