Læs også:
HTML5 eller apps? Sådan vælger du din mobil-løsning
Computerworld News Service: En ny undersøgelse blandt mobile applikations-udviklere konkluderer, at 66 procent mener, at Google+ vinder ind på Facebook.
Da de blev spurgt, hvorfor de godt kan lide Google+ til mobile enheder, svarede de, at Googles mange tilbud - søgninger, Gmail, Youtube og Android - tilsammen skaber en stærk netværkseffekt, når det bliver kombineret med Google+.
Undersøgelsen er lavet af Appcelerator i samarbejde med IDC, der er ejet af Computerworlds moderselskab IDG.
Resultaterne er baseret på en analyse af to tidligere undersøgelser fra 2011 og opdateret med konklusionerne fra en tredje, der fandt sted i januar, og som er baseret på mere end 1.200 respondenter.
Alle respondenterne var kunder hos Appcelerator - hvilket vil sige udviklere, der har brugt virksomhedens software til at bygge mobile applikationer.
Facebook er størst
Facebook er dog stadig langt foran Google+ med 425 millioner mobile brugere og 900 millioner brugere generelt.
"Forventningen er muligvis, at Facebook er langt vigtigere til sociale strategier [for mobile udviklere] end Google," skriver forfatterne til rapporten.
"Men mobile udviklere oplever verden på en anden måde, og det kan sagtens tænkes at få stor betydning for den måde, det sociale element vil komme til at fungere på det mobile område, især for den næste milliard brugere," skriver de.
Forfatterne bemærker at, 39 procent af brugerne i den seneste undersøgelse svarede, at netværkseffekten ved alle Googles tilbud, som søgning og Android, "betyder mere for dem end Facebooks sociale graf."
En social graf er et udtryk, der henviser til den globale kortlægning af folk og den måde mennesker er forbundet på. Den nye undersøgelse viser, at mange udviklere simpelthen ikke forstår Facebooks sociale graf og må kæmpe hårdt for at udnytte den i applikationsudviklingen.
Android under pres
Selv om undersøgelsen viser en stærk tiltro til Google+, så er der alligevel sket et fald i udviklernes interesse i at bygge applikationer til telefoner og tablets med Android.
Interessen for at bygge applikationer til Android er faldet med 4,2 procent til 78,6 procent sammenlignet med en undersøgelse fra efteråret. I mellemtiden er interessen for at bygge applikationer til tablets med Android faldet med 2,2 procent til 65,9 procent.
Forfatterne bag undersøgelsen skyder skylden for faldet på fragmenteringen af Android-platformen, med mange forskellige smartphone-modeller og tablets på markedet fra mange forskellige enhedsproducenter.
Salget af iPad har overgået alle Android-tablets tilsammen, og det får også udviklerne til at foretrække iOS frem for Android, siger forfatterne.
Men Android ligger trods alt på en andenplads efter iOS, viser undersøgelsen. 89 procent af udviklerne er meget interesserede i at udvikle til iPhone, mens 88 procent er meget interesserede udvikling til iPad.
79 procent er meget interesserede i at udvikle til Android-telefoner, mens 66 procent er meget interesseret i at bygge applikationer til tablets med Android.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen.
Læs også: