Læs også:
HTML5 eller apps? Sådan vælger du din mobil-løsning
Fuld fart frem: Byg en app på seks uger
Din smartphone er i forvejen lidt af en daglig klods om strømstikket, fordi batteritiderne sjældent holder til meget mere end et døgns mobilbrug uden opladning.
Men hvis du benytter gratis applikationer, kan du dræne din mobiltelefon, da en stor del af batteritiden bliver brugt på visning af reklamer, som finansierer de gratis apps.
For Angry Birds-spillet gælder det eksempelvis, at kun 20 procent af energiforbruget går til at spille, mens resten fordamper i datahåndtering og ikke mindst lokationsbestemmelse, så du kan få vist mere målrettede reklamer.
Det viser et studie begået af forskere fra det amerikanske universitet, Purdue University i Indiana, skriver BBC.
3G-halen logrer
Ved brug af specialværktøj til brug af måling af energiforbruget på apps på Android- og Windows Phone-telefoner kan forskerne finde frem til de mest energislugende apps med medfølgende reklamer.
På grund af restriktioner til Apples operativsystem iOS har Universitetsfolkene ikke kunnet måle applikationernes energiforbrug på iPhone.
Alligevel er forskergruppens talsmand ganske klar i spyttet, når den siger, at udviklere bør tænke sig en ekstra gang om, når det kommer til at udvikle apps, der benytter tredjeparts-reklamer og analyse-services i deres programmer.
Det gør ikke sagen bedre, at forskerne har testet applikationernes energiforbrug over en 3G-forbindelse, som mange apps holder unødigt åben i op til 10 sekunder efter download.
De 10 sekunder skyldes, at mobilreklamerne kan kommunikere med servere omkring brugerens geografiske lokation med henblik på mere effektiv markedsføring.
Det gab - kendt som "3G-halen" - gør, at en fjerdel af applikationernes energiforbrug fiser ud af mobilen som datakommunikation med reklameservere.
Læs også:
HTML5 eller apps? Sådan vælger du din mobil-løsning