Gem interessante steder, du kommer forbi, og del butikker, restaurenter og rejsemål med vennerne. Sådan lyder konceptet bag det danske startup Everplaces, der officielt går i luften i dag.
Everplaces er stiftet af de to iværksætter-piger Tine Thygesen og Angelica Vargas samt makkeren Christoffer Kaalund. I alt har syv mennesker arbejdet på projektet i det seneste år. Det har de gjort for kun de midler, de selv lå inde med - ingen eksterne investorer har endnu skudt penge i Everplaces. Og hvis der slet ikke kommer venturekapital ind i foretagendet, så er det også helt fint med de nuværende ejere.
"Man bliver tvunget til at stille spørgsmål om penge på en anden måde. Hvis man har masser af midler fra starten, så er det ikke sikkert, at man kommer til at gå så meget op i, hvordan firmaet tjener pengene," siger Tine Thygesen, der tituleres CEO i det nystartede firma.
Hun har en fortid som chef for videotjenesten 23 - der også blev banket op til betragteligt international tilstedeværelse uden eksterne investorer.
Tine er desuden kendt som leder og medstifter af iværksætterkollektivet Founders House.
Nu er det imidlertid Everplaces, der optager det meste af Tines opmærksomhed.
De syv mænd og kvinder bag projektet har gjort deres forarbejde så grundigt, at de altafgørende apps til iOS og Android for længst er på plads, lige som sitet længe har været så funktionsdygtigt, at det i betafasen allerede har fået flere tusinde brugere.
Præcist hvor mange, der allerede bruger Everplaces, vil selskabet ikke oplyse af konkurrencehensyn, men ifølge Tine Thygesen er man godt tilfredse med at have fået et bredt, internationelt klientel udelukkende via den mund-til-mund-reklame, som, stifterne og medarbejdernes private kontaktnet har skaffet.
"Vi ville se, hvor meget konceptet kunne trække uden at vi markedsførte det. Det viste sig at trække rigtigt godt. Der er kommet brugere til fra 65 lande, og de har delt i alt 45.000 steder," fortæller Tine Thygesen.
Hun og de andre stiftere har endnu ikke den færdige plan for, hvordan Everplaces skal tjene sine penge. En mulig model er reklamer fra de restauranter, som folk deler oplysninger om. I første omgang koncentrerer de danske iværksættere sig om at få brugere og trafik - så skal pengene nok følge senere, mener de.
Man kan besøge Everplaces her.