Læs også:
Derfor skal du vælge email til al kommunikation.
Derfor bør du kommunikere med SMS.
Instant messaging eller IM er hurtig - deraf ordet "instant" eller på dansk "øjeblikkelig" direkte i navnet.
Metoden er særlig god til den interne kommunikation i en organisation, men er nok ikke det bedste valg til kommunikation med tredjeparter.
Fordele:
- Det er øjeblikkeligt. Hvis den person, man havde til hensigt at kommunikere med, er online, vil ens besked blive modtaget, så snart den er afsendt.
- Det er kortfattet. Instant messaging har det med at begrænse sig til en enkelt tanke eller sætning i stedet for at brede sig til et længere essay.
- Det er samtale på skrift. Instant messaging giver mulighed for umiddelbar tilbagemelding næsten som i en samtale, hvilket gør metoden oplagt til samarbejde i realtid.
Ulemper:
- Det kan være forstyrrende. Instant messages popper op på skærmen og giver måske endda sig selv til kende ved hjælp af en høj lyd, mens du måske er midt i noget andet.
Det er muligt at slå sådanne lyde fra, men så risikerer man helt at overse indkommende beskeder, hvilket modarbejder en af fordelene ved instant messaging.
- Det bruger proprietære teknologier. Kommunikation via instant messaging kræver, at begge parter har oprettet konti hos den samme instant messaging-service.
Der findes instant messaging-klienter, der understøtter flere samtidige instant messaging-services, men grundlæggende er det sådan, hvis din modtager bruger ICQ, så er du også nødt til at være logget ind på ICQ.
- Man er nødt til at logge ind. Hvis man ikke er logget ind på sin instant messaging-service, kan man ikke kommunikeres med.
- Man mister historien. Det er muligt at logge sin instant messaging-kommunikation, men hver udveksling kan være svært gennemskuelig i bakspejlet. Når man går tilbage i arkivet, er logningerne af instant messaging-udvekslinger ofte ikke meget værd.
Konklusion
Instant messaging gør det muligt for folk at kommunikere og samarbejde i realtid.
Selvom der også er problemer med phishing og malware på instant messaging, så er de ikke nær så udbredte, som det er tilfældet med e-mail.
Instant messaging er særligt velegnet til intern kommunikation i forbindelse med samarbejde i en organisation.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: