Computerworld News Service: En ny rapport sætter spot på, hvor vanskeligt det er for organisationer at få langvarige og dyre ERP-projekter til at være pengene værd: 50 procent af projekterne opnår under 50 procent af de forventede fordele.
Panorama Consulting Solutions gennemførte i 2011 en spørgeundersøgelse med deltagelse af 246 store virksomheder fra 64 lande.
Den viste, at erhvervslivet generelt ikke bruger tilstrækkelig tid på at identificere omkostningerne og de potentielle besparelser.
Derfor har virksomhederne vanskeligt ved at måle de samlede økonomiske konsekvenser ved ERP-projekter. Det giver en øget risiko for, at fordelene ikke realiseres.
I rapporten fremhæves det, at 27 procent af respondenterne kun realiserer 31 til 50 procent af de forventede fordele.
17 procent realiserer nul til 30 procent af de forventede fordele, mens fire procent angiver, at de slet ikke har oplevet nogen målbare fordele.
To procent angiver, at de ikke engang har udarbejdet en business case.
75 procent af respondenterne angiver tilgængeligheden af information som opnået fordel, mens 60 procent fremhæver øget interaktion og 38 procent fremhæver forbedrede leveringstider som opnåede fordele.
Respondenterne er mindst imponerede over den forbedrede interaktion med leverandører, hvilket kun 23 procent fremhæver som en opnået fordel.
Panorama konkluderer, at man for at forbedre disse resultater som virksomhed er nødt til at sammensætte solide forretningsmæssige argumenter i såkaldte business cases, der mere håndgribeligt identificerer det samlede investeringsafkast.
"En business case beskriver potentielle omkostningsbesparelser og etablerer et udgangspunkt, man kan måle op imod for på den måde at klarlægge eventuelle forbedringer," står der i rapporten.
"Enhver organisation vil gerne vide, hvornår et projekts samlede omkostninger er hentet ind, men en god organisation vil også kapitalisere på ERP-systemet. Ikke alene bør en virksomhed beregne sit nulresultat, men også sit samlede investeringsafkast," fremhæves i rapporten.
"Det er vigtigt for at kunne forstå, hvordan projektet har gjort virksomheden mere profitabel på længere sigt."
Oversat af Thomas Bøndergaard