Læs også:
Her er de bedste offentlige it-projekter lige nu
Staten erkender: Flere it-skandaler på vej
Selvom flertallet af offentlige danske myndigheder har en it-strategi for brug eller anskaffelsen af it, så mangler en tredjedel af de offentlige organisationer stadig at få ajourført og strømlinet deres it-forretningsgange.
Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik med det sigende navn "It-anvendelse i den offentlige sektor - 2011".
Dermed er der kun sket en meget lille ændring i antallet af offentlige myndigheder, der har en opdateret it-strategi fra 62 procent i 2010 til 63 procent i 2011, hvor elementer som it-sikkerhed, borger- og virksomhedsservice og it-infrastruktur og it-arkitektur er en del af langt de fleste it-strategier.
Strategiske områder som grøn it, brug af open source-software og cloud computing samt udstilling af åbne data har mindre end halvdelen af de offentlige virksomheder med en it-strategi derimod en klar plan for.
Tallene er baseret på en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Danmarks Statistik blandt centralt placerede it-ansvarlige i stat, regioner og kommuner, hvoraf 151 ud af 202 har svaret på undersøgelsen.
Topledelsen skal stramme op
At en tredjedel af de offentlige myndigheder stadig mangler at få sat skik på it-strategien falder Dansk Erhverv for brystet.
"En it-strategi skal jo give en værdi for borgerne og virksomhederne og ikke mindst give myndigheden en selvforståelse for håndteringen af egne data. Hvis hver tredje myndighed mangler en it-strategi, så misser de mange digitale muligheder og mister fokus på noget så elementært som it-sikkerhed," siger chefkonsulent Christian Ohm fra Dansk Erhverv.
Han påpeger, at it-udviklingen foregår i en rasende fart, og så nytter det altså ikke at have en fire år gammel strategi, der samler støv i skuffen.
"Man kan undre sig over, at topledelsen ikke strammer sig an og kræver en it-strategi, for hvis strategien og planen mangler overser man altså både risikoelementer og en masse muligheder for at tænke it-løsninger ind i servicen til borgerne," lyder skudsmålet fra Christian Ohm.
En beregning fra Dansk Erhverv og it-brancheforeningen IT Branchen viser således, at der alene på områderne for borgerselvbetjening, automatiseret sagsbehandling og en digitalisering af velfærdsområderne er godt 10 milliarder kroner at hente.
Hold dog møde på skærmen
Chefkonsulenten fra Dansk Erhverv er heller ikke ligefrem imponeret over fremgangen på området for videomøder.
Flere chefer skal involveres i it-udviklingen
For selvom undersøgelsen fra Danmarks Statistik viser, at 64 procent af de offentlige myndigheder brugte videomøder i 2011 mod 44 procent i 2010, så er potentialet langt højere ifølge Christian Ohm.
"Vi kan se på tallene, at langt flere nu har faciliteterne til videomøder, men det har ikke ændret mødekulturen i tilstrækkelig grad. Der kunne komme endnu flere besparelser på bordet, hvis myndighederne overvandt en mental barriere med at afholde flere videomøder," er hans vurdering.
Han sammenligner videofaciliteterne, som oftest findes i de statslige myndigheder, med folkeskolernes whiteboards.
"De har indkøbt it-udstyret, men de kunne sagtens få mere ud det, hvis man brugte værktøjerne mere naturligt," siger Christian Ohm.
Ros til udviklingen
Alt er dog ikke lutter kritik fra Dansk Erhverv i kølvandet på rapporten om it-brugen i den offentlige sektor.
Chefkonsulent Christian Ohm hæfter sig blandt andet ved, at der er ved at ske en symbolsk vending mod det papirløse samfund i den offentlige sektor.
83 procent af myndighederne har implementeret esdh-systemer, og 52 procent af myndighederne nævner, at mindst hver anden sag håndteres papirløst, hvilket er en stigning fra 40 procent i 2010.
Også at 82 procent af myndighederne har en systemejer på minimum kontorchefniveau høster applaus hos Dansk Erhverv, fordi det tal er steget fra 72 procent i 2010.
"Man kunne dog godt spørge sig selv, hvorfor den sidste 18 procent ikke bliver en del af den positive udvikling, så der kommer mere ledelse ind i den offentlige it-udvikling, Det ville give et løft til både økonomi og til digital borgerservice," fortæller Christian Ohm.
Du kan finde hele rapporten "it-anvendelse i den offentlige sektor - 2011" på Danmarks Statistiks hjemmeside.