Der er for meget slinger i kvaliteten i hostingbranchen. Derfor er 24 store og mellemstore hostingudbydere nu gået sammen i den nystiftede Brancheforeningen for it-hostingvirksomheder i Danmark (BFIH). Adgangskortet til den nye brancheforening er en fælles certificeringsordning, som skal være kundernes garanti for kvaliteten af de ydelser, de køber sig til hos forhandlerne.
Ifølge foreningen formand, produkt- og markedschef i Dandomain Niels Reinau, er ideen til den nye brancheforening vokset ud af en diskussion af kvalitetsniveauet i branchen, og målet er, at skabe større gennemsigtighed i markedet, så kunderne lettere kan gennemskue, hvad de får for deres penge.
"Vi er klart inspireret af andre nye brancher, som har formået at vende skepsis til tillid. For eksempel har e-mærket haft en stor betydning for internethandlens markante udbredelse de senere år," siger Niels Reinau.
Udover et sæt tekniske standarder skal BFIH-medlemmer også overholde regler om økonomisk stabilitet og forsikringer, som sikre kunderne, hvis og når deres hosting-leverandør går nedmed flaget.
"Vi er jo konkurrenter, men konkurrencen skal foregå på ordentlige vilkår, og derfor vil vi gerne lave nogle ens spilleregler for branchen," siger Niels Reinau.
Blandt sine medlemmer tæller BFIH udover Dandomain også TDC Hosting, Norriq og EG, såvel som mindre forhandlere som Hostnordic, Klestrup Partners og Itplaneten.
Niels Reinau håber, at foreningens medlemskreds med tiden vil vokse til omkring 50 forhandlere, og målet er, at man kan dække halvdelen af det danske hosting-marked.
Modpart til Microsoft
Allerede for to uger siden kunne CRN fortælle, at flere medlemmer af BFIH gerne ser, at den nye brancheforening spiller rollen som modpart til producenterne på markedet som eksempelvis Microsoft.
"Det er jo ikke en ny diskussion. Og med Microsofts cloud offering er det blevet mere relevant. Men der er mange forskellige holdninger til det spørgsmål, og det er ikke noget vi har en fælles holdning til," siger Niels Reinau.
"Hostingforhandlerne står i en blandet position. Et synspunkt er, at Microsoft med sin massive annoncering for cloud skaber øget opmærksomhed og skaffer nye kunder. Andre mener, at cloud stjæler dele af markedet fra forhandlerne. Det er i sidste ende et spørgsmål, om man vil se glasset som halvt fyldt eller halvt tomt," siger han.
Han vil dog ikke afvise, at BFIH på et tidspunkt vil kigge på mulighederne for at oprette et indkøbsfællesskab for medlemmerne.
"I samme øjeblik man sætter folk sammen om et bord opstår der den slags ideer. Et indkøbsfællesskab har været oppe og vende, og det er da muligt at nogle af os på et tidspunkt indleder sådan et samarbejde," siger han.